Punaiset paholaiset: Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG ja S 63 AMG

Tarvitaan vain muutama kaasunpolkaisu, ja jo syntyy eloa uneliaaseen kuljettajajoukkoon Spa-Francorchampsissa. Ovet avautuvat ja kännykkäkamerat saavat käyttöä. Punaisen Mercedes 300 SEL AMG:n konepellin alta kuuluvat 6,8-litraisen V8-moottorin äänet vetävät vielä nykyäänkin puolensa kuin magneetti metallinsiruja öljypohjasta. Kumea jyrinä antaa tunteen valtavasta voimasta äänen pommittaessa tärykalvoja.

Vaikutus oli täysin sama vuoden 1971 heinäkuun viimeisenä viikonloppuna, kun silloin tuore AMG-talli osallistui tällä autolla 24 tunnin kilpailuun. Se sai huomiota herättävän luokkavoiton ja ylsi kokonaistuloksissa toiselle sijalle. Tämä teki autosta legendan – ja kirjainyhdistelmästä AMG yhdellä iskulla maailmankuulun.

Suuri osuus ansiosta kuuluu Hans Heyerille, joka ajoi vuorotellen Clemens Schickentanzin kanssa 14 kilometrin pituista suurnopeusrataa. Saavutusta ei estänyt edes se, että auton lähes sarjavalmisteisen kaltaiset jarrut olivat täysin alimitoitetut 1,6 tonnin painoiselle ja 428 hevosvoiman tehoiselle kilpa-autolle. Heyerin mukaan rata oli pyrittävä ajamaan turhia jarruttamatta.

Tänään hän valitsisi autokseen kuitenkin mieluummin AMG:n nykyversion, S 63 –mallin pitkän muunnoksen, jossa on turvakehikko ja perinteiset sponsoritarrat. Painavana syynä valintaan olisivat jo pelkästään auton perhepitsan kokoiset keramiikkajarrut. Viritetty S-sarjalainen on ulkoisestikin tehokkaan näköinen. Kookkaine 20 tuuman renkaineen (275/35 edessä ja 325/30 takana) ja huomattavasti ulkonevine lokasuojineen se saa esi-isänsä näyttämään hennolta.

Ulkonäkö ei petä moottorinkaan osalta. AMG S 63:n konepellin alla on täysin uudelleen suunniteltu 5,5-litrainen kaksoisturbo-V8. Siinä on ensi kertaa bensiinin suorasuihkutus ja jopa sammutusautomatiikka. Näiden toimien ansiosta normikulutus 10,5 litraa on vähintään yhtä vaikuttava arvo kuin 571 hevosvoiman teho tai 900 newtonmetrin vääntömomentti. On tietysti selvää, että normikulutuksen saavuttaminen edellyttää erittäin hillittyä kaasunkäyttöä. Joka tapauksessa S 63:n voimalähde kuluttaa 3,9 litraa vähemmän kuin sen edeltäjän 6,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori.

AMG-kilpuri ei silti ole mikään ekoauto. Sen keskeinen ominaisuus on ajodynamiikka. Kiihdytys nollasta sataan vie vain 4,4 sekuntia, ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu lukemaan 300 km/h. Tästä huolimatta on epävarmaa, tullaanko sitä koskaan näkemään kilparadoilla.

Auto Bild