Pyyhkiikö tämä automerkki Euroopassa pian pelipöydän?

Kiinalaisen Qorosin lanseeraus tuskin voisi osua hankalampaan ajankohtaan, sillä Euroopan automarkkinat ovat totaalisen alamaissa.

Qorosin tekninen suunnittelu ja muotoilu ovat peräisin Euroopasta – muotoilusta vastaa entinen Minin pääsuunnittelija. Yhtiön turvallisuuspäällikkö on puolestaan lähtöisin Volvolta. Toimitusjohtaja Steinwascher on toiminut Volkswagenin USA:n pääjohtajana.

Qorosin ensimmäiset autot saadaan euromarkkinoille vielä kuluvan vuoden aikana. Saksan ohella testikenttänä tulee toimimaan ilmeisesti Itä-Eurooppa.

Länsi-Eurooppa tulee laajemmin kuvioihin viimeistään vuonna 2015, jolloin sedanin ja farmarin lisäksi on saatu markkinoille katumaasturi.

Kaikki Qoros-autot rakennetaan Kiinassa, ja suunnitelman mukaan noin joka kymmenes autoista laivataan Eurooppaan, jossa itävaltalainen Magna ilmeisesti jälkikäsittelee niitä länsimarkkinoille sopiviksi.

Qorosin taustalla ovat kiinalaisrahoittaja Cheryn sekä Israel Corporationin lisäksi hyvin kompakti ydinteami, sillä Steinwascher on mieltynyt töiden ulkoistamiseen, jossa alihankkijoille kuten Boschille tai Continentalille annetaan vapaat kädet suunnitella automalleja varten sopivimmat komponentit sen sijaan , että alihankkijoiden omaa suunnittelua rajoitettaisiin. Näin laatutasoa pyritään ulkoistetusti saamaan hyväksi.

Qorosin tärkeimmiksi kilpailijoiksi arvioi saksalaisyhtiä VDA jatkossa Hyundain ja Kian. Ensimmäisen sedanin arvellaan maksavan Saksassa alle 20 000 euroa, mutta tiettävästi Qoros ei aio kilpailla esimerkiksi Dacian kanssa, vaan pitkällä tähtäimellä merkin ambitiot ovat jossain  kalliimmissa hintaluokissa.

 

Auto Bild