Raju tieto: nelivetoinen katumaasturi – kulutus 2,1 l/100 km!

Miten voi olla mahdollista, että jatkuvalla nelivedolla toteutettu katumaasturi voi kuluttaa 2,1 litraa sadalla kilometrillä? Mitsubishi on ennakkoilmoittanut sellaisen kulutusarvon, ja myös hiilidioksidipäästöt ovat superalhaiset.

Pariisin autonäyttelyssä (27. syyskuuta – 14. lokakuuta) nähdään myös Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV:n (eli virallisena lyhenteenä PHEV:n) maailman ensiesiintyminen.

Kyseessä ei ole valmistajana mukaan vanhan sopan uudelleenlämmitystä, vaan pistokehybridin luominen aloitetiin puhtaalta pöydältä uuden Outlanderin suunnittelun yhteydessä.

Auto on ensimmäinen Mitsubishin pistokehybridi, jossa pohjana on sähkömoottori. Sitä tukee bensiinimoottori toimintamatkan kasvattajana, Range Extenderinä.

Lisäksi kyseessä on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen sähköauto, jossa on jatkuva neliveto.

Sekä etu- että taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Bensiinimoottori toimii sekä generaattorina että tarvittaessa varavoimanlähteenä.

Outlander PHEV:ssa on kolme eri toimintamoodia. Ensinnäkin pelkkä sähkökäyttö nelivedolla ja kahdella sähkömoottorilla tai sähkökäyttö polttomoottorin toimiessa generaattorina.

Suuremmilla ajonopeuksilla PHEV:ssa kytkeytyy toimintaan pelkkä polttomoottori.

Hybridijärjestelmä mahdollistaa Mitsubishin mukaan yli 800 km toimintamatkan ja alle 50 g/km hiilidioksidipäästöt.

Se tarkoittaa tehtaan mukaan 2,1 l/100 km kulutusta – tehdas ei kuitenkaan toistaiseksi ole määritellyt, tarkoittaako se keskikulutusta.

 

Auto Bild