Raju väite: tässä on tämän hetken nopein sarjatuotantoauto

9ff GT9 Vmaxia väitetään tällä hetkellä maailman nopeimmaksi sarjatuotantoautoksi. On vuorenvarmaa, että se kuuluu kaikkein nopeimpien kaartiin, mutta onko se huippunopeudeltaan tämän hetken kovin?.

Vaikka tilanteet superautojen rintamalla muuttuvat lähes kuukausittain, GT9 Vmaxin kehittäjä Jan Fatthauer voi myhäillä tyytyväisenä.

Hän kehitti Porsche 911 GT3 RSR:n kuusisylinterisestä bokserimoottorista 4,2-litraisen helvetinkoneen, johon iskettiin kaksi turboahdinta.

Ahtopainetta otetaan lähes 2 bar.

Maksimivääntöä saadaan hirmuiset 1160 Nm ja tehoa 1400 hevosvoimaa. Tehdasesitteen mukaan GT9 Vmax ottaa huippunopeutta 437 km/h.

Suorituskyky on rajua, sillä 0–100 km/h vie ainoastaan 3,1 sekuntia, 200 km/h on taulussa 6,8 sekunnissa ja 300 km/h tavoitetaan 13 sekunnissa.

Vertailun vuoksi, Bugatti Veyron Super Sport katkaisee 300 km/h rajan 14,6 sekunnissa.

Myös 437 km/h huippunopeus pesee Veyronin, joka kykenee "vain" 415 km/h huippuihin.

Aerodynamiikka on todella kohdillaan. Sen havaitsee yksistään sileäpintaisista takavanteista.

Tosiasiassa virityspaja tutki ilmanvastuksen suhteen sekä ilmailu- että avaruustekniikkaa.

 

9ff GT9 Vmax

6-syl. takamoottoribokseri, kaksi turboahdinta, • neljä venttiiliä per sylinteri • iskutilavuus 4200 cm³ • suurin teho 1029 kW (1400 hv)/7950/r/min • suurin vääntömomentti 1160 Nm/5600/r/min • takaveto • tasauspyörästön lukko (painonjakauma 40/60 %) • sekventiaalinen 6-port. vaihteisto • renkaat edessä 255/35 ZR 19, takana 335/30 ZR 20 • P/L/K 4720/1890/1100 mm • huippunopeus 437 km/h • 0–100/200/300 km/h 3,1/6,8/13,0 s • hinta Saksassa 540 000 e