Range Roverin pitkä taival alkoi 1970

Range Rover luotiin 50 vuotta sitten, jolloin tarvittiin auto, joka oli tarpeeksi kyvykäs maatilalle mutta myös tarpeeksi tyylikäs kaupunkiajoon.

Uusin teknologia on ajanut Range Roverin kehitystä. Ladattava PHEV-hybridi tarjoaa kestävää luksusta entistä tehokkaammin ja kyvykkäämmin. Auton ulkoinen muotoilu on kehittynyt, sisätilojen mukavuuteen on panostettu ja uusia teknologioita on lisätty matkustamoon.
Uusin teknologia on ajanut Range Roverin kehitystä. Ladattava PHEV-hybridi tarjoaa kestävää luksusta entistä tehokkaammin ja kyvykkäämmin. Auton ulkoinen muotoilu on kehittynyt, sisätilojen mukavuuteen on panostettu ja uusia teknologioita on lisätty matkustamoon.

Uudet istuinrakenteet mahdollistavat 24-toimintoiset istuinsäädöt leveämmin ja syvemmin pehmustein. Käsinojiin on myös lisätty lämmitys. Takana täysin uudelleen suunniteltu matkustamo ja istuinjärjestelyt luovat takamatkustamosta rauhallisen ilman, että tavaratilan koosta olisi jouduttu tinkimään.

Jos työskennellään takaistuimella, autosta löytyy 17 erilaista yhdyspistettä aina perinteisestä sähköpistokkeesta, USB-, HDMI- ja 12-volttiseen pistokkeeseen. 4G WIFI -laajakaista mahdollistaa jopa kahdeksan laitteen käytön samanaikaisesti *. Myös matkustamon säilytysjärjestelmät on suunniteltu business-matkustajaa silmällä pitäen. Ylellisten takapenkkien 25 vaihtoehdon kuuma kivi -hierontatekniikkaa hyödyntävä ohjelma on räätälöity rentoutumista varten.

* Laajennetut InControl-toiminnot tulevat myyntiin markkina-aluekohtaisesti seuraavan mallivuoden aikana.

Uusi Jaguar Land Roverin historian kehittynein tietoviihdejärjestelmä on saumattomasti integroitu auton sisustukseen. Touch Pro Duo, koodinimeltään ’Blade’ yhdistää kaksi 10-tuumaista teräväpiirtokosketusnäyttöä täydellisessä harmoniassa. Informaation voi siirtää pyyhkäisemällä yhdeltä näytöltä toiselle, mikä tekee tietojen asettelusta on erittäin intuitiivista. Näytöt ovat kiehtovia käyttää ja niiden toiminnallisuus hakee vertaistaan.

Tehokas uusi Range Rover P400e tarjoaa kestävää suorituskykyä yhdistämällä 300 hv:n 2.0-litraisen 4-sylinterisen Ingenium-bensiinimoottorin 116 hv:n sähkömoottoriin. Yhdistelmä tuottaa 404 hv (221 kW) kokonaistehon, joka yhdessä jatkuvatoimisen älykkään nelivedon kanssa mahdollistaa 6,8 sekunnin kiihtyvyyden (0-100 km/h) ja huippunopeuden 220 km/h.

Uusi voimanlinja tarjoaa 640 Nm väännöllään yhdistelmän dynaamista suorituskykyä sekä perinteistä Range Roverin suorituskykyä, mukavuutta ja hienostuneisuutta. Kiitos sähköisen voimansiirron, Range Rover P400e:n CO2 –päästöt ovat vain 64g/km (NEDC) ja sen toimintasäde pelkän sähkön voimin on 51km. Ensimmäistä kertaa Land Roverin lippulaivan asiakkaat voivat ajaa ilman ajonaikaisia päästöjä.

Sama auto tarjoaa äänetöntä hienostuneisuutta, kovan tason maasto-ominaisuudet ja sillä voi myös ajaa kaupunkien ruuhka-alueille, joissa on CO2-rajat.

Voimansiirron aktiivinen hallinta tekee uudella Range Roverilla ajosta nautintoa kaikilla ajopinnoilla. Land Roverin Terrain Response 2 -teknologian ainutlaatuinen kalibrointi jakaa älykkäästi ja tarkasti voimaa kaikille neljälle pyörälle sähkömoottorilta, joka tuottaa maksimaalisen väännön heti liikkeellelähdöstä. Näin voiman annostelu on helppoa myös hitaassa maastoajossa, mikä entisestään vahvistaa Range Roverin monikäyttöisyyttä ja erinomaista käytön vaivattomuutta.

Uusi Range Rover on suunniteltu ja muotoiltu Jaguar Land Roverilla Iso-Britanniassa ja se tullaan valmistamaan yhtiön tehtailla Solihullissa.

Uudistunut 2018 Range Rover saapuu markkinoille alkuvuodesta ja uudet hybridimallit kevään kuluessa. Paikalliset hinnat julkistetaan lokakuun aikana.

 

Range Roverin aikajana

1970 Alkuperäinen kaksiovinen Range Rover (Classic) tulee myyntiin

1972 Range Rover ylittää Darien Gapin brittiarmeijan Trans-America -retkikunnan 18 000 mailin ( noin 29 000 km) taipaleella. Kesti 99 päivää edetä 250 mailin osuus tiheässä viidakossa.

1977 Range Rover voittaa 4x4-luokan Lontoo-Sydney -maratonrallissa, joka 30 000 km pituisena oli pisin koskaan ajettu ralli.

1979 Range Rover voittaa ensimmäisen järjestetyn Paris-Dakar -rallin (ja voitti sen uudelleen 1981)

1981 Ensimmäinen neliovinen Range Rover tuotantoon. Samaan aikaan esitellään ensimmäinen tehtaan erikoismalli Range Rover ”In Vogue”.

1982 Automaattivaihteisto esitellään Range Roveriin.

1985 Dieselmoottorinen Range Rover 'Bullet' rikkoo 27 nopeusennätystä, joihin kuuluu mm. 24 tunnin ajo yli 160 km/h nopeudella.

1987 Range Rover tuodaan Pohjois-Amerikan markkinoille.

1989 Range Rover on maailman ensimmäinen maasturi, joka on varustettu ABS-jarruin.

1992 Range Rover on maailman ensimmäinen maasturi, jossa on elektroninen luistonesto ETC ja automaattinen ilmajousitus.

1994 Toisen sukupolven Range Rover esitellään.

2001 Kolmas Range Rover sukupolvi esitellään.

2002 500 000. Range Rover valmistuu Solihullin tehtaalta.

2012 Neljäs Range Rover -sukupolvi esitellään. Ensimmäinen maasturi, jossa on täysalumiininen korirakenne.

2015 Loistelias Range Rover SVAutobiography tuodaan markkinoille New Yorkissa.

2016 Land Rover julkistaa kaikkien aikojen tehokkaimman Range Roverin, 550 hevosvoimaisen SVAutobiography Dynamic mallin.

2017 Range Rover P400e, ladattavan PHEV-hybridin ensiesiintyminen