Ranskalainen tehotykki: 270 hevosvoimaa kadulle

Peugeot Sportin kädenjälki muutti 308:n entistä suorituskykyisemmäksi. 308 GTi by Peugeot Sport-mallin myynti alkaa nyt myös Suomessa.

Sen jälkeen kun Peugeot esitteli legendaarisen 205 GTi:n, näitä vakiomalleja sporttisempia erikoisversioita on myyty yli 800 000 kappaletta. Peugeot-entusiastien takavuosilta tuntemia mallinimiä sarjassa ovat 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16, 208 GTi sekä RCZ R.

”Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden”, Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin kertoo.

Tulokkaassa yhdistyvät urheiluautomainen suorituskyky, luokkansa taloudellisin moottoriteknologia, asiantuntijan katseen kiinnittävä ulko- ja sisämuotoilu sekä pidäkkeetön suorituskyky kaikissa olosuhteissa. Mallin omapaino on (tankattuna) ainoastaan 1205 kiloa, ja teho-paino-suhde on pienimmillään vain 4,46kg/hv.

308 GTi by Peugeot Sportista on tuotannossa tarjolla kaksi tehoversiota, malliversiosta riippuen 250 tai 270 hevosvoimaa. Vääntömomentti on aina 330 Nm ja se on käytettävissä laajalla 1900–5500 kierroksella.

250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0­–100 kilometriin 6,2 sekunnissa; 270-hevosvoimaisena vain kuudessa sekunnissa. Molempien huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomeen tuodaan vain 270-hevosvoimaista versiota.

308 GTi 270 tarjoaa luokassaan poikkeuksellisen suorituskyvyn, sillä teho–paino-suhde on ainoastaan 4,46 kiloa hevosvoimaa kohti. Korkeasta tehosta huolimatta yhdistetty polttoaineen kulutus on 6 litraa 100 kilometrillä, mikä vastaa 139 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Päästöjä kaupunkiliikenteessä suitseva Start&Stop-teknologia on vakiovaruste.

Vaihteistossa käytetään alunperin NASA:n kehittämää Liquit Nitrogen-käsittelyä, jolla hammasrattaat ja akseliston on vahvistettu kestämään moottorin tuottama 330 Nm:n vääntömomentti. Käsittelyssä osat upotetaan – 152 asteiseen (305 F) nestemäiseen typpiliuokseen.

Litrateholtaan 170-hevosvoimaisessa voimanlähteessä käytetään useita huippuluokan teknisiä ratkaisuja. Nelisylinterisessä, kahdella säätyvällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetussa moottorissa käytetään Mahle Motorsportin toimittamia taottuja mäntiä, jotka on valmistettu samasta alumiiniseoksesta kuin Mahlen F1- moottorivalmistajille toimittamissa osissa hyödynnetään.

Lujien mäntien ansiosta puristussuhde on voitu nostaa arvoon 9,2:1. Moottorin hengitystä tehostetaan säätyvien nokka-akselien ohella myös muuttuvalla venttiilien nousulla molemmissa nokka-akseleissa.

Turboahtimena käytetään kaksikanavaista Borg Warnerin valmistamaa twin-scroll -tyyppistä ahdinta. Suurin ahtopaine on 1,5 bar. Turboahtimen laakereiden jäähdyttämistä varten moottori on varustettu erillisellä sähkötoimisella vesipumpulla, joka pyörii vaikka moottori olisi sammutettu esimerkiksi S&S-järjestelmän toimesta.

Polttoaineensyötöstä vastaa kahdella polttoainepumpulla varustettu bensiinin suorasuihkutus ja oikea-aikaisesta vahvan kipinän tuottamisesta neljällä puolalla varustettu suorasytytys.

Moottorin voimantuottoa räätälöitäessä ei ole unohdettu urheiluautolle tärkeää äänimaailmaa: erikoisimusarja tuo voimakkaassa kiihdytyksessä sopivan möreät imuäänet myös kuljettajan ja matkustajan kuultaviksi.

Uutuusmalli perustuu muuntelukykyiseen PSA-konsernin EMP2-pohjalevyyn. Ulkomitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4253/1804/1446 mm.

Peugeot 308 GTi:n etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain. Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma.

Camber-kulma on 308 GTi:ssä -1,67 astetta, kun se 308:ssa normaalisti on -0,6 astetta. Jousitus, alustan vaimennus ja iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa. Keveyttä on haettu käyttämällä alumiinista valettuja tukivarsia.

GTi 270:n varustukseen kuuluva lukollinen torsen-tasauspyörästö on yhdistetty vaihteistoon helpottamaan kaarreajoa ja nopeuttamaan kiihdytyksiä. Tasauspyörästön suurin lukitus on 35 %.

Tasauspyörästön rajoitinta varten räätälöidyn ohjaustehostimen ohjelman ansiosta ohjaustuntuma on erittäin tarkka, jotta kuljettaja voi joka hetkiä aistia auton ohjaavien pyörien liikkeet mahdollisimman täsmällisesti.

Ajamisen iloa lisää 308 GTi:n pienikokoinen ohjauspyörä. Ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi korin liike ja kulkukulman muutos ennen kuin ESC puuttuu kuljettajan toimiin.

ESC on säädetty ottamaan itsestään sen enempää ääntä pitämättä ”tilanne haltuun” olosuhteiden ja ajonopeuden niin edellyttäessä. Urheilullisen ajonautinnon maksimoimiseksi ajovakauden- ja pidonhallinnan voi myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta.

Suuri teho vaatii myös korkealuokkaiset jarrut, joiden toimittaja on autourheilussa kannuksensa hankkinut Alcon. Yhtiö toimittaa jarrut muun muassa Peugeot 208 T16 R5- ja Citroën DS3 WRC-ralliautoihin.

Etujarruissa käytetään halkaisijaltaan 380-millisiä rei´itettyjä jarrulevyjä, joita puristavia jarrupaloja kiilataan levyjä vastaan neljän männän (2 x 41 mm ja 2 x 38 mm) välityksellä. Takana levyjen halkaisija on 268 milliä ja siellä jarrusatulat ovat kaksimäntäiset.

Jarrusatuloina käytetään punaisia, valkoisilla Peugeot Sport-teksteillä varustettuja satuloita.

Peugeot Sport (PSP), Peugeotin kaikesta kilpailutoiminnasta, kilpa-autojen tuotekehityksestä ja niiden markkinoinnista vastaava osasto on ollut kiinteästi uuden Peugeot 308 GTi-mallin tuotekehityksessä mukana projektin alusta alkaen.

PSP:n vastuulla ovat jousituksen räätälöinti, moottorin ja sen ohjausohjelman virittäminen, pakoputkiston optimointi, tasauspyörästön torsen-tyyppisen luistonrajoittimen säätäminen sekä vaihteiston muuttaminen vastaamaan urheilullisen ajon vaateita.

Keulan voimakasta ilmettä korostavat led-ajovalot ja led-suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdytinsäleikkö. Puskurin alle sijoitetut kaksi etuspoileria parantavat aerodynaamista suorituskykyä.

Ilmanvastusta kuvaava SCx-arvo on 0.69. Kiiltävän mustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät ulkoisen ilmeen.

Peugeotin pelkistetty, erittäin ergonominen i-Cockpit nousee GTi-mallissa uudelle laatutasolle. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat ominaisuuksia.

Nahalla ja kromatulla GTi-logolla kuorrutettu ohjauspyörä on napakan kokoinen.

Vakiona seuraa Driver Sport Pack -varustepaketti. Keskikonsolin Sport-painike kytkee Dynamic-asetukset päälle ja muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi sekä tarjoaa kuljettajan käyttöön moottorin tuottamat teho- ja vääntölukemat sekä auton kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia.

Peugeot 308 GTi:n suositushinta on 41 936 euroa.