Räväkkä Toyota GT 86 säväyttää

Toyotan vauhdikas GT 86 on maailman ainoa urheiluauto, jossa on eteen sijoitettu bokserimoottori ja takaveto. Kaksilitraisen bensiinimoottorin tuottamat 147 kW (2 00 hv) ja 205 Nm takaavat virtaviivaiselle ja kevyelle mallille räväkän suorituskyvyn. Kehittynyt moottoritekniikka mahdollistaa kuitenkin maltilliset päästöarvot.

Toyotan vauhdikas GT 86  on maailman ainoa urheiluauto, jossa on eteen sijoitettu bokserimoottori ja takaveto. Kaksilitraisen bensiinimoottorin tuottamat 147 kW (2 00 hv) ja 205 Nm takaavat virtaviivaiselle ja kevyelle mallille räväkän suorituskyvyn. Kehittynyt moottoritekniikka mahdollistaa kuitenkin maltilliset päästöarvot.

Matala, aerodynaaminen kori myötäilee tarkasti matkustamon ja rakenteiden vaatimia kiintopisteitä. Alustakokonaisuus on toteutettu vain tätä mallia varten. Raskasta ja tilaa vievää voimansiirtoa on vältetty; Toyota palaa nyt urheilullisille juurilleen kevyellä ja kompaktilla kokoonpanolla, jossa yhdistyvät kierrosherkkä bokserietumoottori ja takaveto. Yhdistelmä on tämän hetken automaailmassa ainutlaatuinen.

Toyota GT 86:n matkustamo on nelipaikkainen ja tilankäytöltään tehokkaasti pakattu. Hyvän teho/painosuhteen saavuttamiseksi uutuusmallin kokonaispaino

on laihdutettu alhaiselle tasolle. Matala painopiste auttaa osaltaan eloisan, helposti käytettävän ja valloittavan ajotunnelman aikaansaamisessa. Elektroniikan rooli on pidetty ajokäytöksessä mahdollisimman pienenä.

Vauhdikas Toyota on kompaktein nelipaikkainen urheiluauto. Sen pituus on 4 240 mm, korkeus vain 1 285 mm ja akseliväli 2 570 mm. Tasapainoisuuden saavuttamiseksi sekä moottori/vaihteistoyhdistelmä että kuljettajan istuin on pyritty sijoittamaan niin alas ja taakse kuin mahdollista. Painonjakauma on lähellä täydellistä, 53:47. Bokserimoottorin ja Toyota-mallien matalimman kuljettajan lantiopisteen ansiosta painopiste on 475 mm korkeudella.

Alustarakenne on toteutettu suorituskykyä ja tehokasta tilankäyttöä ajatellen. Edessä on MacPherson-joustintuet ja takana päällekkäiset kolmiotukivarret.  Pysähtymisestä vastaavat suurikokoiset, tuuletetut levyjarrut. Pyörät ovat 17 tuumaiset.

GT 86:ssa on ensimmäinen D-4S-bokserimoottori: kaksilitrainen ja vapaastihengittävä bokseri on Subarun ja Toyotan yhteistyön tulos.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas