Renault Fluence Z.E. -sähköauto pärjäsi Challenge Bibendumissa

Renault Fluence Z.E. -sähköauto otti voiton kotiin 300 kilometrin luokassa jättäen taakseen tehokkaiden sähköroadsterien lisäksi muun muassa myös polttokennoautot.Matkan puolessavälissä autoon suoritettiin akunvaihto joka kesti 6 minuuttia. Akun kiinnityspisteisiin oli kilpailua varten tehty yksinkertaisia muutoksia jotta vaihdon voisi suorittaa käsityökaluilla. Tuotantomalleissa kiinnityspisteet on suunniteltu automatisoiduille sähkötyökaluille.

Renault Fluence Z.E. -sähköauto otti voiton kotiin 300 kilometrin luokassa jättäen taakseen tehokkaiden sähköroadsterien lisäksi muun muassa myös polttokennoautot.Matkan puolessavälissä autoon suoritettiin akunvaihto joka kesti 6 minuuttia.

Akun kiinnityspisteisiin oli kilpailua varten tehty yksinkertaisia muutoksia jotta vaihdon voisi suorittaa käsityökaluilla. Tuotantomalleissa kiinnityspisteet on suunniteltu automatisoiduille sähkötyökaluille.

Tämän 300 kilometrin kilpailuluokan lisäksi Renault Fluence Z.E. voitti ADAC:n radalla suoritetun ohjattavuustestin, ollen 5 sekuntia Teslaa nopeampi. Lisäksi Fluence Z.E. sai palkinnon parhaasta energiatehokkuudesta suoritettuaan 300 kilometrin ajomatkan ainoastaan 37,44 kWh:n kulutuksella.

Tunnustusta tuli myös hybridi- ja polttokennoajoneuvoja alhaisemmista CO2 -elinkaaripäästöistä, jotka Michelinin asiantuntijat laskivat Fluence Z.E. -sähköautolle 57 g/km. Fluence Z.E. pokkasi pokaalin kotiin luonnollisesti myös ajon aikana syntyvistä nollapäästöistä.

Lopuksi Renault vastaanotti vielä palkinnon parhaasta integroidusta latausratkaisusta.

Renaultin allianssikumppani Nissan vei LEAF-sähköautollaan voiton 30 kilometrin kaupunkiajoluokassa. LEAF:in taakse jäivät muun muassa Citroen C-Zero sekä Peugeot Ion.

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Renault