Renault Koleos on merkin SUV-lippulaiva

Uusi Koleos tulee kesän jälkeen Renaultin katumaasturisarjan lippulaivaksi.

Ulkonäöltään ja sisustukseltaan Koleos on hyvin samantyylinen kuin upeat Espace ja Talisman. Tämä ei ole sattumaa, sillä malleja kehitettiin yhtä aikaa ja sekä Talismanien että Koleoksen korien muotoilusta vastaa Alexis Martot.

Koleosin keulan vaakasuorat linjat korostavat leveyttä ja Renaultin tunnusmerkkinä ovat myös C-kuvion muodostavat LED-päiväajovalot. Lisäksi Intens-varustetasossa on ajovaloina LED-valot. Niitä käytetään myös takana, missä niiden kolmiulotteinen ja leveä muoto alleviivaa korin 1,84 metrin leveyttä.

Kesän jälkeen myyntiin tuleva Koleos on 4,67 metrin mittainen eli yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria pidempi. Akseliväli on 2,71 metriä, mikä varmistaa väljät tilat edessä ja takana. Takana on jalkatilaa lähes 30 cm eli enemmän kuin missään muussa tämän luokan autossa. Sisustuksessa on miellyttäviä materiaaleja ja äänieristys mainitaan tehokkaaksi.

Maantielle ja maastoon

Renault Koleosista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa myös maastoon. Maavara on enimmillään 210 mm. All Mode 4x4i --nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa voidakseen varmistaa optimaalisen vedon kaikissa olosuhteissa. Järjestelmä säätelee myös voimaa eri pyörille niin, että se vähentää ali- tai yliohjautuvuutta, mikä puolestaan parantaa ajettavuutta.

Kun Renault Koleosilla ajetaan 2WD-toiminnolla, malli on aina etuvetoinen ja silloin säästyy polttoainetta. Kääntämällä valitsin asentoon 4WD Auto, elektroniikka havainnoi lukuisien anturien avulla ajotyyliä, keliä ja montaa muuta muuttujaa. Niiden perusteella voimaa jaetaan etu- ja taka-akselin kesken. Mikäli ajetaan hyvällä kesäkelillä, kaikki voima välitetään etupyörille, mutta tarpeen vaatiessa puolet voidaan antaa takapyörille.

Hankalissa olosuhteissa tai maastossa kannattaa valita 4WD Lock -ajotilan. Silloin moottorin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselin kesken. Tätä ajotilaa voi käyttää alle 40 km/h nopeuksissa. Kun nopeus kasvaa suuremmaksi tai moottori käynnistetään uudelleen, siirrytään automaattisesti automaattiseen nelivetoon.

Tehokas ja taloudellinen

Euroopassa Koleosiin on tarjolla kaksi turbodieseliä. Pienempi 1,6-litrainen dCi 130 kehittää 96 kW (130 hv) ja 320 Nm vääntömomentin. Moottoriin liittyy kevyesti toimiva 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Yhdistetty kulutus on vain 4,6 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 120 g/km.

Toisena vaihtoehtona on 2,0-litrainen dCi 175, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Viime mainittu on käytettävissä laajalla 2 000–3 000 r/min käyntinopeusalueella. Suomeen tuotavat suuremmalla moottorilla varustetut Koleosit on aina varustettu X-Tronic-automaattivaihteistolla.

X-Tronic -vaihteisto yhdistää perinteisen automaattivaihteiston ja portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston parhaat puolet. Vaihteisto toimii pehmeästi ja sen luvataan pitävän polttoaineenkulutuksen alhaisena. Tällä voimalinjayhdistelmällä varustettuna Koleoksen yhdistetty kulutus on 5,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 153 g/km.

Turvallisuutta ja mukavuutta

Renault Talismanin tapaan myös Koleos on jo perusmallina erittäin hyvin varusteltu. Tärkeimpänä tavoitteena on turvallisuus kaikissa tilanteissa.

Kori on tehty turvalliseksi, minkä lisäksi autossa on paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Sellaisia ovat muun muassa hätäjarrutusavustin, joka toimii sekä kaupungissa että maantiellä, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus, joka antaa myös varoituksen, jos ajetaan suurinta sallittua kovemmalla nopeudella. Intens-varustetasossa tulee vielä sokean kulman varoitusjärjestelmä.

Koleosia on myyty vuodesta 2008 alkaen ympäri maailmaa yli 300 000 kappaletta. Eurooppaan Renault Koleoksit tulevat Busanin tehtaalta Etelä-Koreasta. Ensimmäinen Koleos nähtiin jo vuonna 2000 Geneven autonäyttelyssä eli vuosia ennen katumaasturin esittelyä.

Koleosissa on kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä. Autoon pääsee vaivattomasti älyavainkortilla. Matkan alettua voi käyttää R-Link-multimediajärjestelmää, johon voi kytkeä oman älypuhelimen. Siihen kuuluva navigaattori varmistaa oikean osoitteen löytymisen.

Intens-varustetasoon on ladattu vielä enemmän tavaraa. Edellä mainittujen lisäksi siinä on pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera. Matkustamossa on tunnelmavalaistus, johon voi valita mieleisen viidestä väristä. Tavaratilan lattian voi säätää ja takaistuimet taittuvat eteen helpommin Easy Break -toiminnon avulla. Täys LED-valoissa on automaattinen valonvaihto. R-Linkin kosketusnäyttö on Intensissä 7 tuuman sijaan 8,7-tuumainen. Ulkoapäin Intensin erottaa Zen-varustetasosta tuumaa suuremmista 18-tuumaisista pyöristä ja tummennetuista takaikkunoista.

Koleos Intensistä voi tehdä vielä ylellisemmän tilaamalla siihen vaikkapa nahkaverhoilun tai avattavan, lasisen panoraamakaton.

 

Ennakkomyyntihinnat:

Koleos dCi 130 Zen 34 390 e
Koleos dCi 175 X-Tronic Zen 37 990 e
Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Zen 43 390 e
Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens 46 390 e