Rivikuutosten taisto

Rivikuutosen soundissa on vetovoimaa. Se ei koske yksinomaan 340-hevosvoiman tehoista BMW:n 1-sarjan M Coupéa vaan myös kaksipyöräistä BMW K 1600 GT:tä. Tämä on maailman ainoa moottoripyörä, jota vauhdittaa kuusisylinterinen rivimoottori. Kumpi on parempi? Järjestimme niille kuusiottelun.

Rivikuutosen soundissa on vetovoimaa. Se ei koske yksinomaan 340-hevosvoiman tehoista BMW:n 1-sarjan M Coupéa vaan myös kaksipyöräistä BMW K 1600 GT:tä. Tämä on maailman ainoa moottoripyörä, jota vauhdittaa kuusisylinterinen rivimoottori. Kumpi on parempi? Järjestimme niille kuusiottelun.

1. osio: Ulkonäkö

Missä ne oikein ovat? Hienot moottorit katoavat muovipaneelien taakse. Ykkössarjan ulkoasu muuttui kauniimmaksi kehittyessään viisiovisesta Coupéksi, mutta M-muunnoksena se on hieman liioitteleva. Mieleen tulevat jopa tuunatut näyttelyautot. Uutta mallisarjaa edustava K 1600 GT on massiivisen näköinen matkapyörä, joka painaa 320 kiloa. Onko siinä peruutusvaihde? Ei pelkoa, se ei tarvitse sitä.

Voittaja: Coupé

2. osio: 0–200 km/h

Tervetuloa lähtöviivalle. M Coupéssa on 265-milliset takarenkaat, ja se kiihtyy 4,8 sekunnissa satasen nopeuteen. 17,8 sekunnin kuluttua osoitin ylittää lukeman 200. K 1600 on kuitenkin selvästi edellä: 3,1 sekunnissa sataan ja 11,7 sekunnissa kahteensataan. Siihen pystyvät vain Porsche Turbon tasoiset autot. Lyhyt fysiikan peruskurssi: M Coupéssa jokainen hevosvoima joutuu liikuttamaan 4,5 kiloa, K:ssa vain 2,1 kiloa.

Voittaja: moottoripyörä

3. osio: Moottoritieajo

K 1600:n kierroskone pystyy myös leppoisaan kruisailuun. Jousitus comfort-asentoon, tuulilasi ylös ja istuinlämmitys päälle. Puuttuu vain televisio. K 1600:lla ajo Saksan päästä päähän supistuu kevyeksi päivämatkaksi. Kaksipyöräisen nojatuolin maksiminopeus on rajoitettu arvoon 250 km/h. M Coupén etuna on, että kuljettaja säilyy kuivana sateessakin. Mutta auto on matkailukäytössä kidutuskammio, joka koettelee nikamia jokaisen poikittaissauman kohdalla. 250 km/h? Ei kiitos.

Voittaja: moottoripyörä

4. osio: Kilparata

Coupén ylivoimaisen hyvä sivuttaisdynamiikka tulee esiin Contidromin radalla. Siinä on vartalonmyötäiset istuimet (lihavalle liian ahtaat) sekä täydellinen painonjakauma, ja jarrut pysäyttävät kuin seinään. Tehokkain 1-sarjalainen osoittautuu koko M-filosofian tiivistelmäksi. Vaihteet valitaan käsin, ja punainen alue alkaa 6900 kierroksesta. Sen kierrosajassa 1:35,76 olisi pesunkestävillä urheiluautoillakin tekemistä.

K 1600 taistelee massansa kanssa. Sen moottori vastaa kaasuun pehmeästi, ja ajo on vakaata pitkissä kaarteissa. Continentalin testaaja Marco Zahn ajaa meille kierrosajan 1:42,7. Hän nousee pyörän päältä hiestä märkänä ja sanoo sen olevan aivan liian painava ja nopeissa käännöksissä kankea. Lisäksi hän moittii vaihteiston olevan kaamea. Hän ajaisi mieluummin kevyellä nelisylinterisellä kilpapyörällään. K 1600:n hienoudet ovat vain painolastina.

Voittaja: Coupé

 

5. osio: Houkuttelevuus

Raatimme, johon kuuluvat Britta, Veronika ja Lisa opiskelevat näyttelemistä ja ajavat autolla tai moottoripyörällä, ”koska haluan tuntea ilmavirran”. ”Mutta ei tällä autonpuolikkaalla”, jota nimitystä Veronika käyttää K 1600:sta. Se ei ole kaksikymppisen pyörä, vaan sopii paremmin kypsille harmaapartaisille, jotka ovat omistaneet ennen kaksi- tai nelisylinterisen BMW:n. Entä sitten M Coupé? ”Se miellyttää jo enemmän”, Lisa toteaa. ”Auto näyttää pippuriselta.” Asia selvä.

Voittaja: Coupé

 

6. osio: Soundit

M Coupé osaa laulaa, huutaa ja raivota peltisesti, mutta viimeinen soundiannos jää kuitenkin saamatta. Turbot estävät kunnollisen kananlihavaikutelman synnyn. Vapaasti hengittävät moottorit kuten malleissa 130i ja 330i ovat tässä etevämpiä. Tai K 1600. Hyvä BMW, eikö 1600-kuutioista moottoria voisi saada myös autoon?

Voittaja: moottoripyörä

LOPPUARVIO: TASAPELI

Mitä BMW olisi ilman rivikuutostaan? En edes halua kuvitella sitä. Ainutlaatuinen, joskin myös mutkikas ja kallis moottori antaa muista edukseen poikkeavan imagon – ei ainoastaan moottoriurheilussa vaan myös elämysmielessä. Todisteena tästä on myös uusi aluevaltaus, rivikuutonen moottoripyörässä. Se yhdistää kaksi- ja nelipyöräisten maailman ja varmistaa BMW:lle paikan moottorien olympialaisissa.

Auto Bild

Tekniset tiedot

BMW 1-sarjan M Coupé

R6, edessä pitkittäin, iskutilavuus 2979 cm3, teho 250 kW (340 hv)/5900 r/min, suurin vääntömomentti 450 Nm/1500 r/min, kuusiportainen vaihteisto, renkaat 245/35 edessä, 265/35 ZR 19 takana, pituus/leveys/korkeus 4380/1803/1420 mm, testikulutus 10,9 l (98-okt)/100 km, 0–200 km/h 17,8 s, huippunopeus 250 km/h, polttoainesäiliö 53 l

 

BMW K 1600 GT

R6, poikittain, iskutilavuus 1649 cm3, teho 118 kW (160 hv)/7750 r/min, suurin vääntömomentti 175 Nm /5250 r/min, kuusiportainen vaihteisto, renkaat 120/70 edessä, 190/55 ZR 17 takana, pituus/leveys/korkeus 2324/1000/1440 mm, testikulutus 6,2 l (95-okt)/100 km, 0–200 km/h 11,7 s, huippunopeus 250 km/h, polttoainesäiliö 24 l