Rolls-Royce Cullinan: Kilpailee maailman hienoimman katumaasturin tittelistä

Näyttävä ja jyhkeän maastokelpoinen Rolls-Royce Cullinan saattaa hyvinkin olla maailman tämän hetken upein katumaasturi.

Rolls-Royce Cullinanin muotoilussa päädyttiin kulmikkuuteen ja vastakkain avautuvaan ovitoteutukseen. Ominaista ovat niin ikään laservalot.
Cullinania vauhdittaa Rolls-Royce Phantomista tuttu tuplaturbo-V12, jonka iskutilavuus on 6,75 litraa. Tehoa moottorista kehitetään 571 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan kunnioitettavat 850 Nm.
Rolls-Royce mainostaa Cullinania ”katumaasturina, jolla on markkinoiden suurin kahluusyvyys” eli 540 mm. Ohjaamossa siis tuskin jalat kastuvat...

Legendaarinen brittimerkki Rolls-Royce seuraa trendejä ja julkisti näyttävän katumaasturin, Cullinanin, joka vie matkustajansa kaduilta ja teiltä hienostuneesti myös maastoon.

Maastossa etenemisen varmistaa jatkuva neliveto, mutta mallissa on lisäksi nelipyöräohjaus. SUV:ssa sovelletaan uutta alumiinirunkoa, joka juontuu sekin Phantomista. Tosin Cullinanin tapauksessa se on Phantomia korkeampi ja lyhyempi.

Etenkin maastossa Cullinanissa hyödytään ajomukavuuden varmistavasta ilmajousituksesta. Tuulilasikamera skannaa ajorataa ja säätää alustaa tilanteen mukaisesti. Lisäksi tunnistimet havainnoivat jatkuvasti, onko jokin pyöristä mahdollisesti menettämässä pitonsa. Tällöin pyörään kohdistetaan automaattisesti enemmän jarrupainetta.

 

Matkustamon toteutus on Phantomia vanhoillisempi

 

Sisätiloiltaan Cullinan vaikuttaa yhtä jyhkeältä kuin ulkoakin, ja kojelauta on korkea kuin muuri. Tosin Phantomissa koettiin jo aiemmin samankaltaista. Kaikkiaan Cullinanin sisätilat ovat kuitenkin Phantomia koservatiivisemmat, eli mallissa ei ole isoja näyttöruutuja.

Sitä vastoin kuljettajan edessä ovat pyöreät, kromikehyksiset mittarit, jotka ensi silmäyksellä vaikuttavat analogisilta, mutta jotka todellisuudessa ovat sittenkin digitaaliset. Navigointilaitteistoa, tietoviihdejärjestelmää ja asetuksia hallinnoidaan konsolin kosketusnäytöltä.

Korkeudeltaan 1,83-metriseen Cullinaniin on helppo astua semminkin kun ilmajousituksen avulla nousukorkeutta pystyy pudottamaan 4 cm.
Konservatiivinen kojelauta. Myös ohjauspyörä poikkeaa Phantomista, sillä se on leveämpi ja halkaisijaltaan pienempi. Se lienee pikku vinkki, jonka mukaan tällaista katumaasturia ajaa paremminkin omistaja itse, eikä autonkuljettaja. 8-nopeuksisen automaattivaihteiston valitsi9men vieressä on Everywhere-painike, joka tarkoittaa ajotilavalitsinta.
Melkoisen yllätyksen tuottaa toinen istuinrivi, joka on yhtenäinen. Mutta ei huolta, sillä toki tehdas toimittaa myös erillisistuimet, joiden väliin asemoituu jääkaappi. Joka tapauksessa kakkosrivillä on mukava istua, vaikka sillä istuisi kolme aikuista, sillä polvitila on Rolls-tyyliin ”riittävä”.

Sähkötoiminen takaluukku on kaksiosainen ja tavaratilaa saadaan perusmuodossaan istuinjärjestelystä riippuen 600 litraa, ellei käytössä ole Privacy Cover -suojapeitto, jolloin määrä on 555 litraa. Suurinta tilaa taas järjestyy 1 930 litraa.

Varustuksesta mainittakoon avattava panoraamakatto, jalankulkijoiden sekä villieläinten tunnistusjärjestelmä, törmäyksenestojärjestelmä ja luonnollisestikin HUD-näyttö.

 

Teknisiä tietoja

Rolls-Royce Cullinan

Moottori: V12, tuplaturbo • Iskutilavuus: 6,75 l • Suurin teho: 420 kW (571 hv) • Suurin vääntömomentti: 850 Nm • Vetotapa: neliveto • Huippunopeus: 250 km/h • Kulutus: 15 l/100 km • Hinta Saksassa: alk. 315 350 euroa