Ruf RT 12 R: Ohjus-Porsche singahtaa 370 km/h!

Saksalainen piensarjavalmistaja Ruf on takonut tuulennopeita Porscheja jo 30 vuoden ajan maanteiden kauhuksi. Uusin esitys mallista Rt 12 tekee kunniaa termille 'tehokas', sillä reilumpi hiilikuidun käyttö pudottaa omamassaa 125 kiloa vanhaan Rt 12 S -malliin verrattuna.

Saksalainen piensarjavalmistaja Ruf on takonut tuulennopeita Porscheja 30 vuoden ajan – maanteiden kauhuksi. Uusin esitys mallista Rt 12 tekee kunniaa termille 'tehokas', sillä reilumpi hiilikuidun käyttö pudottaa omamassaa 125 kiloa vanhaan Rt 12 S -malliin verrattuna.  Moottoriohjausjärjestelmään, imusarjaan sekä  pakoputkistoon tehdyt muutokset korottavat hevosvoimamäärän lukemasta 685 hv nykyiseen 730 hevosvoimaan.

Tuplaturboisen, kuusisylinterisen bokserimoottorin sointi kuulostaa uhkaavan lupaavalta välittömästi tyhjäkäynnillä. Kytkin toimii asianmukaisen jäykästi, mutta silti täysin käyttökelpoisesti. Ruf-verstaan kuutos-meteorin bokseritekniikka vääntää kunnolla jo alakierroksilla, mutta todellinen herätys tapahtuu tietenkin ylärekisterissä. Maantieajossa Rt 12 R osoittaa tasaisia ajo-ominaisuuksia ja auton ohjaus tuntuu erinomaisen täsmälliseltä. Samanaikaisesti jousitus maistuu asialliselta, epätasaisellakin pinnalla. Tuplaturbokoneen ahtopaineet saadaan peliin riittävän siististi.

Kolmen tuhannen kierroksen jälkeen biturbo-hirviö ei enää tunne mitään rajoja,vaan kiekaisee armotta rajoittajaan 7200 kierroksella. Voi niitä, jotka eivät osaa käyttää massiivista kuusivaihteista manuaalia ja tavanomaista lyhyempiä liikeratoja riittävän rivakasti. Kaksikytkinautomaattia ei ole saatavilla, eikä sellainen vahvistettunakaan kestäisi mitenkään 940 Nm maksimivääntöä.

Erityiskestävä 964 Turbon lohko tavanomaisine turboineen viheltelee raivoisasti.  Alla on neliveto ja katuslicksit.  Kolme ekaa pykälää sujutellaan ajovakautusjärjestelmän puitteissa siististi, sitten nelonen, viitonen ja kuutone. Reilusti yli 300 km/h nopeuksilla Rt 12 R:n vaikuttavan oloinen vakaus saa pulssin tasaantumaan. Pirssissä on hirmuiset tehot ja supertarkka ohjaus, muttei mitään hermostuttavia sivujuonteita. Ruf on osannut tehdä kotitehtävänsä oikein.

 

Auto Bild Tuning

Ruf Rt 12 R

Moottori bokseri-6, tuplaturbo

Moottorin sijoitus takana pitkittäin

Iskutilavuus 3746 cm³

Suurin teho kW (PS)/r/min 537 (730)/7000

Suurin vääntö Nm/r/min 940/3500–4000

Vetotapa neliveto

Vaihteisto 6-nop. manuaali

Teho-painosuhde 2,0 kg/hv

Kiihtyvyys 0–100/0-200 km/h 3,1 s/9,5 s

Huippunopeus 370 km/h