Ruotsalaismerkkiin V8-moottori ilman nokka-akseleita

Naapurimaan superautomerkki, Koenigsegg, näyttää saaneen tuotantovalmiiksi huhutun V8-moottorinsa, jossa ei ole lainkaan nokka-akseleita. Ratkaisu kuulostaa science fictionilta – mistä on kyse?

Naapurimaan superautomerkki, Koenigsegg, näyttää saaneen tuotantovalmiiksi huhutun V8-moottorinsa, jossa ei ole lainkaan nokka-akseleita. Asiasta kertoo ruotsalainen Teknikens Värld verkkosivuillaan.

Koenigsegg on tehnyt aiheen parissa yhteistyötä Cargine-nimisen yhtiön kanssa, joka toimii samoilla nurkilla Ruotsin Ängelhomissa kuin Koenigsegg.

Venttiilejä käytetään uudessa ratkaisussa paineilman avulla. Näin venttiilejä kyetään säätämään täsmällisesti, joko suorituskykyä tai polttoaineen kulutusta ajatellen, mutta venttiilikoneiston melutaso lienee normaalia korkeampi. Superauton tapauksessa asialla tuskin on edes akateemista merkitystä.

Ratkaisu on kuitenkin kallis toteuttaa. Paineilmatoimisia venttiilejä on kokeiltu F1-autoissa jo 1980-luvulla.

Videolla esiintyvässä Koenigsegg Agera R:n tuplaturbo-V8:ssa on vielä nokka-akselit. No, oikeastaan hällä väliä – otetaanhan 5-litraisesta joka tapauksessa tehoa rautaiset 940 hevosvoimaa ja vääntöäkin saadaan riittävät 1 100 Nm! Koenigsegg Ageran aiemman alumiini-V8:n kerrotaan hiilikuituisine imusarjoineen painavan ainoastaan 197 kiloa.

 

 

Teksti: J. Peltonen

 

http://www.youtube.com/watch?v=Uz1htgk11d0