Saab 9-4X tulossa syksyllä Suomeen

Saabin 9-4X -crossover-katumaasturi on valmis tuotantoon ja ensimmäiset autot toimitetaan Yhdysvalloissa jo kuluvan kevään aikana. Autolla on juuret vielä Saabin GM-aikakaudessa, sillä se on kehitetty yhteistyössä Cadillacin kanssa sen SRX-malliin pohjautuen.

Saabin 9-4X-konsepti esiteltiin alkuvuonna 2008, ja Euroopassa se ennättää myyntiin ensi syksynä. 9-4X valmistetaan eurooppalaisittain katsoen hieman nurinkurisesti GM:n tehtaassa Meksikossa, mutta päämarkkina-alue on luonnollisesti läheinen Yhdysvallat.

Saabin katumaasturin saa sekä etu- että nelivetoisena. Viime mainitussa käytetään samaa XWD-järjestelmää kuin merkin muissa nelikkomalleissa. Uuden mallin muotoilussa on luonnollisesti paljon Saabia.

9-4X -mallissa on etenkin sisätiloissa useita yhtäläisyyksiä 95-mallin kanssa. Tilat ovat edessä runsaat, mutta takaistuimilla vallitsee katumaastureiden tapaan yllättävän tiivis tunnelma – jalkatila uhkaa loppua ensimmäisenä, vaikka pääntila onkin runsas.

Erilaisia säilytyslokeroita ja ratkaisuja autossa oli viljalti, ja tavaratilan lastausaukko on suuri. Takaluukku liikkuu sähköavusteisesti.

Moottoreiksi on aluksi luvattu 2,8- ja 3,0-litraiset bensiinit, jotka ovat BioPower-soveltuvia Flexifuel-malleja. Suomessa bioetanolipohjaisen bensiinin kauppanimi on RE85, ja sitä saa tällä hetkellä seitsemältä St1-asemalta PK-seudulla. Diesel-vaihtoehdotkin lienevät luvassa.

Katumaasturiautoilijallekin saattaa pian koittaa CO2-puhtaampi aikakausi, sillä kulutuksen on arvioitu olevan alimmillaan noin 10,3 litraa sadalla, mikä vastaisi RE85:ttä käyttäen noin 63 g kilometrillä. Tavallinenkin bensiini autoon soveltuu, sitä käyttäen päästöt ovat noin 242 g kilometrillä. Hintoja ei vielä ole julkistettu.

Teksti ja kuva: Harry Kuurio