Saabin kylmäävä kohtalo – mitäs nyt onkaan tapahtumassa...?

Saabin tilanteen piti olla Pangda-jakeluyhtiön ansiosta melko turvattu, mutta kyseessä oli vasta aiesopimus. Spykerin pääjohtaja Victor Muller epäilemättä kuvitteli pelastaneensa Saabin, mutta äskeinen pikavierailu Kiinaan ei vieläkään tuonut varmistusta. Miksei?

Saabin tilanteen piti olla kiinalaisen Pangda-jakeluyhtiön ansiosta jo  suhteellisen turvattu, mutta kuten aiemmin kerroimme, kyseessä oli vasta aiesopimus. Spykerin pääjohtaja Victor Muller epäilemättä kuvitteli pelastaneensa Saabin, mutta äskeinen pikavierailu Kiinaan ei – vieläkään – tuonut varmistusta.

Mistä nyt taas kiikastaa? Eivätkö liikemiehet osaa hoitaa asioita?

Syynä ovat kiinalaiset byrokraatit, jotka jarruttavat asioiden säntillistä etenemistä. Nämä niinsanotun Kansallisen kehitys- ja reformikomission jäsenet eivät epäröi lausua "ei".

Muistissa on yhä viime vuotinen kiusallinen tilanne, jossa sama komissio epäsi Sichuan Tengzhing Heavy Industrial Machinery Companyn pyynnön hankkia omistukseensa Hummer General Motorsilta, vaikka kauppa vaikutti jo täysin selvältä.

Keitä nämä salamyhkäiset byrokraatit oikein ovat? Nopeasti tarkastellen komissio on vain yksi 29:sta ministeriöstä ja osastosta, jotka raportoivat valtioneuvostolle ja Kiinan hallitukselle – ja juuri tämä lienee kaikista voimakkain ministeriö.

Kuuma kysymys: tuleeko ministeriö hyväksymään Spykerin ja Pangdan kaupan? Asiaa on vielä tänään vaikea spekuloida. Tiedetään vain sen verran, että asiaa on jo ehditty puntaroida.

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Harry Kuurio