Saabin tuotanto valuu Kiinaan

Saab Automobile, Pang Da Automobile ja Zhejiang Youngman Lotus Automobile ovat allekirjoittaneet sitomattoman aiesopimuksen yhteisymmärryksestä valmistaa autoja ja hoitaa niiden jakelua Kiinassa.

Saab Automobile, Pang Da Automobile ja Zhejiang Youngman Lotus Automobile ovat allekirjoittaneet sitomattoman aiesopimuksen yhteisymmärryksestä valmistaa autoja ja hoitaa niiden jakelua Kiinassa.

Spyker Cars NV, rahoitusvaikeuksissa kamppailevan ruotsalaismerkki Saabin omistaja, suostuu myymään 29,9 prosentin osuuden osakkeistaan Zhejiang Youngman Lotus Automobilelle. Kauppasumma on 136 miljoonaa euroa. Sopimus antaa kiinalaisyritykselle mahdollisuuden valmistaa Saabeja maailman suurimmalla automarkkinalla Kiinassa. Sopimus vaatii vielä viranomaishyväksynnän, mikä tarkoittaa että se saattaa vielä myös kaatua.

Oletettavasti kiinalaisvalmisteisia Saabeja myytäisiin ensisijaisesti juuri Kiinassa, mutta mahdollisesti myös muualla Kaukoidässä. Ruotsissa tapahtuvan valmistuksen kohtaloa ei ole kommentoitu mitenkään, mutta tehdas on seissyt kevään aikana jo lähes 2 kuukautta.

Pang Da Automobile Trade Company puolestaan on valmis maksamaan jakelusopimuksensa myötä 109 miljoonaa euroa 24,0 prosentin osakepotistaan aiemmin päätetyn 65 miljoonan sijaan. Spykerin ja Saabin pääjohtaja Victor Müllerin mukaan sopimukset parantavat Saabin taloudellista tilannetta huomattavasti ja varmistavat tehtaan keskipitkän sekä pitkän aikavälin rahoituksen.

Aiemmin Saabiin liitetty venäläissijoittaja Vladimir Antonov on sen sijaan vetäytynyt ehdotuksestaan ostaa Saabin kiinteistöjä, koska Euroopan investointipankki EIB ei ole ratifioinut ehdotettua kauppaa. Antonovin tarkoitus on kuitenkin yhä sijoittaa Saabiin muin keinoin.

Saabin Trollhättanin tehdas pysynee suljettuna ainakin kuluvan viikon ajan. Viimeisimmän seisokin syynä ovat neuvottelut osatoimitukset katkaisseiden komponenttitoimittajien kanssa.

 

Teksti: Harry Kuurio