Hyundai sähköisti Kona-uutuuden

Kahtena tehoversiona myytävän Kona electricin toimintamatka on Hyundain mukaan versiosta riippuen noin 480 tai 310 kilometriä.

Hyundai Kona electric
Sähkö-Kona latauspistoke on keulassa Hyundai-logon vieressä.

Täysin uusi Kona electric on Hyundai-malliston uusin jäsen, joka yhdistää kaksi nopeimmin kasvavaa autoteollisuuden trendiä: sähköisen liikkumisen ja SUV-korimallin. Hyundai Motor on tiettävästi ensimmäinen autonvalmistaja Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon.

Kompaktiin kokoluokkaan sijoittuva Kona electric on 15 milliä pidempi kuin polttomoottorinen Kona. 4,18-metrinen täyssähköauto on lisäksi 20 milliä perus-Konaa korkeampi. Tavaratila on latauskaapin kanssa 332 litraa ja ilman latauskaappia 373 litraa. Koska Kona on alun alkaen suunniteltu sähköautoksi, siinä on käytännössä isompi tavaratila kuin polttomoottoriversiossa, jonka kontin tilavuus on 361 litraa. 

Kona electricin erottaa Konasta suljettu etusäleikkö, joka tekee autosta – ehkä valitettavasti – perinteisen sähköauton näköisen. Aerodynamiikkaa parantavan etuosan muotoilun toinen ominaispiirre on led-huomiovalojen ja led-ajovalojen persoonallista ilmettä tuova yhdistelmä.

Kaksi tehoversiota

Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja yhdellä markkinoiden suorituskykyisimmistä sähkömoottoreista.

Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, teho 135 hv (99 kW) ja (teoreettinen) toimintamatka yhdellä latauksella noin 310 kilometriä.

Hyundai Kona electric
Uuteen Kona electriciin on valittavissa 21 erilaista väriyhdistelmää seitsemästä ulkovärivaihtoehdosta ja kolmesta katto- ja ulkopeilien värivaihtoehdosta.

Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja teho on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km, ja se kiihtyy satasen nopeuteen 7,6 sekunnissa. Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h.

Hyundai käyttää Kona electricissä litiumionipolymeeriakkuja. Akun lataaminen kestää 7,2 kW:n latauslaitteella tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia ja perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80-prosenttisesti noin 54 minuutissa.

Auton vakiovarusteluun kuuluu tavalliseen suko-pistokkeeseen sopiva ICCB-latauskaapeli (in-cable control box). Kona electricin latauspistoke sijaitsee auton keulalla Hyundai-logon vieressä. Kona electric hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta kuljettaja voi säätää ohjauspyörän taakse sijoitetuista säätimistä.

Hyundai Ioniq electricin 3 000 kilometrin talvitesti

Hyundai Kona electric tulee Euroopassa myyntiin ensi kesänä. Bensiinimoottoriset Kona-mallit saapuivat Suomeen nyt talvella, mutta sähkö-Konan tuloaikataulusta tai hinnoista ei ole vielä mitään tietoa.

Litraisella bensiinimoottorilla varustetun Konan hinnat alkavat 22 000 eurosta.

Kona electric ei ole Hyundain ensimmäinen täyssähköauto, sillä Ioniq-mallin saa sekä täyssähköautona, hybridinä että ladattavan hybridinä. Auto Bildin numerossa 4/2018 julkaistaan reportaasi siitä, miten täyssähköisen Hyundai Ioniq electric selvisi 3 000 kilometrin talvitesti. Saksassa ajetun testin aikana selvisi ainakin se, että latausasemien kunto aiheuttaa sähköautoilijoille päänvaivaa.