Sähköinen ohjaustehostin voi pahimmillaan olla kirous!

Tämä on monen, paljon autolla liikkuvan mielestä valitettavaa – ja nykyään kylmä tosiasia: sähköiset ohjaustehostimet ovat tulleet jäädäkseen. Mutta kuinka moni autoilija sähköisistä tehostimista laajassa mittakaavassa mahtaa pitää?

Tämä on monen paljon autolla liikkuvan mielestä valitettavaa – ja nykyään kylmä tosiasia: sähköiset ohjaustehostimet ovat tulleet jäädäkseen. Ne eivät ole mikään hetkellinen paha uni, josta voisi jonkin ajan kuluttua herätä.

Mutta kuinka moni autoilija mahtaa laajassa mittakaavassa pitää sähköisistä ohjaustehostimista? Eihän niiden kestävyydessä mitään, vaan nimenomaan ohjaustuntumassa, joka erittäin usein jää keinotekoiseksi ja tunnottomaksi; pitkällä ajomatkalla pahimmillaan äärimmäisen väsyttäväksi ja epämiellyttäväksi. Tulisivatpa vanhat, kunnon hydrauliset ohjaustehostimet jälleen standardiksi...!

Sähköisistä ohjaustehostimista on hiilidioksidipäästöjen arvioinnin myötä tullut yhä yleisempiä. Mutta vaikka aivan kaikki sähköiset tehostimet eivät olekaan tunnottomia, niin onneksi on edelleen olemassa sekä perinteisiä hydraulisia että tunnokkaita sähköhydraulisia toteutuksia. Ne ovat nykymaailmassa mannaa "alan harrastajille"!

Jos ohjaustuntuma merkitsee itselle, kannattaa aina tutkailla autokohtainen toteutus, sillä toisinaan saman mallisarjan sisälläkin saattaa esiintyä huomattavia ratkaisueroja.

 

Teksti ja kuva: J. Peltonen