Sähköistävät BMW i3 ja i8 tulevat myyntiin jo 2013

BMW julkistaa nelipaikkaisen i3-käyttöauton sekä 2+2 -paikkaisen i8-urheilumalin jo vuonna 2013. BMW i3 Concept on täyssähköauto ja i8 Concept sporttinen pistokehybridi, jotka ovat tässä kehitysvaiheessa hyvin tuotantovalmiin oloisia konsepteja.

BMW julkistaa nelipaikkaisen i3-käyttöauton sekä 2+2 -paikkaisen i8-urheilumalin jo vuonna 2013. Niistä i3 on täyssähköinen ja i8 on luonteeltaan hybridi.

Auto Bild Suomi ennakkotutustui konseptivaiheen kalustoon paikan päällä jo nyt. Konseptiautot nähdään esillä Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

BMW i3 Concept on tehtaan mukaan "ensimmäinen premium-tason täyssähköauto", joka suunnataan suurkaupunkien keskustoihin. Mallille luvataan 150 kilometrin toimintamatka ka auto on pikaladattavissa. Taka-akseliston päälle sijoitettu sähkömoottori kehittää 125 kW/170 hv ja muhkean 250 Nm maksimiväännön, heti paikaltaan. Nollasta sataan taipuu alle 8 sekuntiin.

Kummassakaan mallissa ei sovelleta itsekantavaa koria,  vaan autot koostuvat kahdesta, toisistaan riippumattomasta elementistä. Niistä moduuliosa ykkönen koostuu alustasta, akuista, voimanlähteistä sekä törmäysrakenteista, kun taas moduuli kakkonen on kevyt ja lujarakenteinen, hiilikuituinen korikehikko.

BMW i8 Concept on urheilullinen plug-in -hybridikonsepti, jossa yhdistyvät BMW i3:sta lainattu, tarkoitusta varten muunneltu sähkömoottorijärjestelmä, joka tässä tapauksessa sijaitsee etuakseliston päällä, sekä suorituskykyinen, kolmisylinterinen polttomoottori, josta saadaan 164 kW (220 hv) tehot. Suurinta vääntömomenttia takapyörille herkiää 300 Nm.

BMW i8 Conceptilla on mahdollista ajaa tarvittaessa pelkällä sähköllä.  Jos hyödynnetään sekä sähkö- että polttomoottoria yhdessä, päästään alle kolmen litran keskikulutukseen, kun samalla kiihtyvyys 0–100 km/h asettuu alle viiteen sekuntiin.

Teksti ja kuvat: J. Peltonen