Saksalaiseen superautoon yllätystekniikkaa: 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa

Piensarjavalmistaja Artegan uusin luomus toimii täysin sähkömoottoreiden voimalla. Malli esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä.

Artega Scaloa valmistetaan ainoastaan kaksitoista kappaletta ja mallin hinnaksi Saksassa kerrotaan 170 000 euroa.

Artega ei ole ensimmäistä kertaa sähköautoja suunnittelemassa, sillä merkki loi vuoteen 2012 mennessä jo kolme sähköautoprototyyppiä. Ne eivät kuitenkaan olleet täysin valmiita sarjatuotantoon.

Nyt tilanne on muuttunut, sillä Artega Scalo on sähkömoottorilla toimiva sarjatuotantovalmis superauto.

Artega Scalo on Artega GT:n suora seuraajamalli, mikä on helppo havaita ulkomuodosta. Mallin kori valmistetaan entiseen tapaan polyuretaanista ja hiilikuidusta, mutta uutta on tekniikka.

Artega GT:n viritetty 3,6-litrainen V6 sai väistyä kahden tehokkaan sähkömoottorin tieltä, jotka välittävät voiman vanhaan tapaan takapyöriin. Artega ilmoittaa järjestelmätehoksi 300 kW (huipputeho on 390 kW) ja suurimmaksi vääntömomentiksi 780 Nm.

Artega Scalo kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa ja kykenee elektronisesti rajoitettuun 250 km/h huippunopeuteen. Scalo on täten GT-mallia nopeampi, sillä se kiihtyi sataan 4,8 sekunnissa. Vaihteistona toimii yksinopeuksinen.
Mikäli lataus putoaa alle 25 prosenttiin, autolla voi akkujen säästämiseksi ajaa ”enää” 200 km/h huippunopeudella. Akkujen pikalataus pikalaturilla sujuu noin tunnissa. Kotitöpselistä lataus vie noin 10 tuntia.
Artega Scalossa on keskusmutterilla varustetut 20-tuumaiset seosmetallivanteet. Jarruina toimivat Brembon valmistamat levyjarrut kuusimäntäisin jarrusatuloin.

Scalossa on jarrutusenergian neliasentoinen, ohjauspyörästä operoitava talteenotto, jolla lisätään toimintamatkaa. Toimintamatkaksi ilmoitetaan jopa 400 kilometriä.

Artega Scaloa valmistetaan ainoastaan kaksitoista kappaletta. Sähköisen superauton hinnaksi Saksassa kerrotaan 170 000 euroa.

Jan Götze