Saksalaistutkimus paljastaa: Autonosien laadussa säästetään väärässä kohdin

Monimutkainen autotekniikka ja aggressiivisen säästötoimet tekevät uusista autoista yhä haavoittuvampia vioille. Saksan Auto Bild tutki asiaa perin pohjin.

Riittävä tehtaan suojavahan käyttö oikeissa kohdissa on olennaisen tärkeää turhan sekä tarpeettoman nopean ruostumisen estämiseksi.

Uusien autojen laatu on nopeasti heikkenemässä ja takaisinkutsut yleistyvät, todetaan Saksan Auto Bildin selvityksessä.

Tutkimuksen mukaan erityisen ruoste haittaa nykymalleissa aiempaa enemmän.

Syynä  siihen ovat huonosti tasoitetut koripaneelien reunat sekä liian säästeliäs suojavahan käyttö korroosion estämiseksi.

Autonvalmistajat säästävät tutkimuksen mukaan täten väärässä paikassa.

Esimerkiksi Mercedes-Benzin A-sarjalaisissa vuosimallin 2012 asti, B-sarjalaisissa vuosimalliin 2011 saakka sekä Mazdan malleissa on havaittu esiintyvän koriruostetta jo muutamassa vuodessa.

Lisäksi esimerkiksi Audilla on jouduttu maalaamaan useita A6-mallien ovia ja kynnyksiä tehtaan laskuun.

Monimutkaisempi tekniikka tarjoaa siis enemmän mukavuutta, mutta aiheuttaa sivutuotteena kasvaneen alttiuden vioille.

Mitä monimutkaisemmat rakenteet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä osien kulumisaste on korkeampi, Samalla voi ilmetä useita muita mahdollisia virhelähteitä.

Yhtenä esimerkkinä voidaan ottaa Volkswagen Golfin monipistetuettu taka-akselisto, jossa on aiempaan yhdystukiakselistoon verrattuna kahdeksan kertaa enemmän laakereita –  ja se lisää kulumista.