Saksan Auto Bild: BMW ei ole manipuloinut päästöarvoja

Auto Bild julkaisi 24.9. artikkelin: "Exklusiv: BMW-Diesel significantly above norm levels." Auto Bild pahoittelee nyt omassa tiedotteessaan kansainvälisen median väärää tulkintaa kyseisestä artikkelista.

Saksan Auto Bild ei missään nimessä tarkoittanut syyttää BMW:tä päästötasojen manipuloinnista.

Auto Bild korostaa, että kyseisessä artikkelissa esitetyt X3 xDrive20d-mallin päästöarvojen eroavaisuudet eivät ole osoitus päästöarvojen manipuloinnista.

Auto Bild

Asiaselvennös

Auto Bild: BMW ei ole manipuloinut päästöarvoja

Useat tiedotusvälineet ovat referoineet Saksan Auto Bildin lehdistötiedotetta, jonka otsikkona oli "Exklusiv: BMW-Diesel significantly above norm levels" ja valitettavasti tulkinneet sitä väärin. Siksi Auto Bild haluaa täsmentää tosiasioita: Kansainvälisen puhtaan liikenteen neuvoston (International Council on Clean Transportation, ICCT) Saksan Auto Bildille lähettämät BMW X3 xDrive 20d:n päästöarvot oli toimittanut ICCT:lle brittiläinen testausinstituutti Emissions Analytics. Dokumentissa mainitut arvot muodostuivat ainoastaan yhdessä, tunnin mittaisessa maantietestissä. Saksan Auto Bildillä ei ole pääsyä kyseisen maantietestin yksityiskohtiin, joka saattaa selittää NEDC-testisykliin liittyneet epäjohdonmukaisuudet.

VW:n päästöskandaalin valossa Saksan Auto Bild on sitä mieltä, että on äärimmäisen tärkeä painottaa, ettei testatun BMW X3:n päästölukema ole missään tapauksessa osoitus manipuloinnista tai mahdollisen vastaavan huijauslaitteen olemassaolosta, jollainen ilmeni VW:n autoissa. Nämä tosiasiat vahvisti osaltaan ICCT:n Peter Mock erillisessä Saksan Auto Bildille antamassaan tiedotteessa.

Saksan Auto Bild ei missään nimessä tarkoittanut syyttää BMW:tä päästötasojen manipuloinnista.

Lisäksi BMW Group kertoo omassa tiedonannossaan 24.9. seuraavasti: "BMW Group ei manipuloi päästöarvotestejä. BMW Group noudattaa kaikissa autojensa päästömittauksissa kunkin markkina-alueen ja valtion säädöksiä."