Seat ajaa kaasuteknologian eturintamassa

Espanjalaisesta Seatista tulee koko Volkswagen-konsernin kaasustrategian veturi. Seat tulee kehittämään kaasuteknologiaa yli tuhat henkeä työllistävässä teknologiakeskuksessa.

Seatin kaasuautot
Leon TGI, Ibiza TGI ja Mii Ecofuel ovat Seatin tämänhetkiset kaasuautomallit.

”Maa-/biokaasu tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia sekä autoteollisuudelle että kaasuteollisuudelle. Kaasu on kestävä ja kannattava vaihtoehto sekä perinteisille polttoaineille että täyssähköautoille”, on Seatin toimitusjohtaja Luca de Meo todennut.

Maa-/biokaasutekniikan etuna on se, että se on jo olemassa, eli siihen ei tarvita enää suuria investointeja, ja sitä on laajalti saatavilla. Kaasun tärkeimmät edut ovat nopea ja siisti tankkaus sekä edulliset, diesel- ja bensiiniautojen tasoiset kustannukset. Kaasuautoja eivät koske myöskään ilmansaasteista johtuvat liikennerajoitukset, niiden tankkaaminen on nopeaa, ja liikkuminen niillä on edullista.

”Kaasukäyttöisten henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen ei tarvitse odottaa uuden teknologian kehittymistä; ne ovat luotettavia, turvallisia, poikkeuksellisen kustannustehokkaita, mukavia ja erittäin käytännöllisiä. Niillä on pidempi toimintamatka kuin muilla vaihtoehdoilla, ja ne sopeutuvat muita teknologioita paremmin eri ympäristöihin, sekä kaupunkiliikenteeseen että pidempiin matkoihin”, Luca de Meo korosti.

Seatilla laaja kaasuautomallisto

Seatin sitoutuminen maakaasuun alkoi Mii Ecofuelin, Leon TGI:n ja Ibiza TGI:n lanseerauksilla. Yrityksen tavoitteena on tulla maakaasua, biokaasua ja tulevaisuuden synteettisiä polttoaineita käyttävien ajoneuvojen esikuvaksi.

Seatilla on tällä hetkellä Euroopan ja Volkswagen-konsernin laajin maakaasuautojen valikoima. Tämän vuoden loppuun mennessä Seat esittelee myös maailman ainoan maa-/biokaasukäyttöisen SUV-mallin, joka on Arona TGI:n.

Espanjassa maa-/biokaasukäyttöisten ajoneuvojen rekisteröinnit ovat jo kymmenkertaistuneet alkuvuoden aikana, ja maan kaasuautomarkkina on maailman toiseksi suurin Italian jälkeen. Seat myi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Espanjassa yli 900 kaasukäyttöistä autoa – lähes saman verran kuin koko vuonna 2017. Vuoteen 2030 mennessä Espanjan kaduille ja teille odottaa odotetaan miljoonaa kaasukäyttöistä ajoneuvoa.