Shanghai: Nämä kiinalaisuutuudet yllättävät

Shanghain Autonäyttelyn eräs yllättäjistä oli kiinalaisvalmistaja Geely. Sen hulppea osasto oli 47 autollaan eräs näyttelyn suurimmista, ja länsimaista tunnelmaa luotiin suuren, elävänä esiintyvän sinfoniaorkesterin sävelien tahdissa. Erilaisia täysuutuuksia Geelyn osastolla esiteltiin runsaasti.

Shanghain Autonäyttelyn eräs yllättäjistä oli kiinalaisvalmistaja Geely. Sen hulppea osasto oli 47 autollaan eräs näyttelyn suurimmista, ja länsimaista tunnelmaa luotiin suuren, elävänä esiintyvän sinfoniaorkesterin sävelien tahdissa. Erilaisia täysuutuuksia Geelyn osastolla esiteltiin runsaasti.

Geelyn mahtipontista, ehkä jopa mautontakin huippua edustaa malli Excellence. Jättimäisen, yli 5,4 metriä pitkän auton akseliväli on peräti 3,15 metriä. Excellencen voimanlähde on V4-moottori, jota täydentää Plug-In hybridiratkaisu. Yhdistelmän kokonaisteho on 276 hevosvoimaa, mutta varsinkin vääntö hämmästyttää: Geelyn mukaan kokonaisvääntö asettuu peräti 735 Nm tasolle. Tämä voi ollakin totta, sillä autossa on 2 kappaletta 180 Nm:n napasähkömoottoria.

Excellence on nelivetoinen, vaihteistona toimii 6-portainen automaatti. Sisätiloissa voi nauttia monialueilmastoinnista ilmanpuhdistustoiminnoin, jääkaapista, takapenkkien hierontatoiminnosta ja esimerkiksi kiinalaisella jadella koristellusta kattoikkunasta. Sisälle Geelyn luksusmalliin pääsee sormenjäljet tunnistavan lukkojärjestelmän avustuksella.

Parempaa makua ja mahdollisesti jopa Shanghain parasta antia edustaa sen sijaan Geelyn Star CC-malli, joka on kovakattoinen versio Starista. Star CC:n muotoja voi pitää melko onnistuneina, eivätkä kompaktin sportin koko tai mittasuhteet anna aihetta otsan rypistelyyn. Geely Star on kompakti 2+2 sportti, jota vauhdittaa 1,3-litrainen turbomoottori. Star CC:n tuotannosta tai sen aloittamisesta ei Geelyn osastolla tihkunut vielä tietoja.

Ennakkoluulotonta ja raikasta ideointia Shanghaissa esitteli Jonway/Zap Alias. Alias on 3-paikkainen, 3-pyöräinen täyssähköauto tai katettu roadster, näkökulmasta riippuen. Kyseessä on vielä konsepti, mutta tuotannon on määrä alkaa kuluvan vuoden syyskuussa.

Alias-yhteistyö on USA-Kiina -alkuperää. Erikoisen laitteen toimintasäteeksi luvataan 160 km ja huippunopeudeksi 140 km/t. 240 voltin sähköverkossa peruslataus tyhjästä täyteen kestää 4 tuntia. Kiihtyvyys 0-100 km/t kielii urheilullisesta perimästä: 7,8 sekuntia on täyssähköautolle hyvä lukema.

Aliasin huomiota herättävin piirre on erityinen heiluriakselityyppinen taka-akseli sekä massiivinen takapyörä. Alias rekisteröityy Yhdysvalloissa moottoripyöränä. Kun ja jos tuotanto saadaan käyntiin, on Zap Alias mahdollisesti myös Eurooppaan tulossa.

Teksti ja kuvat: Harry Kuurio