Shanghain autonäyttely: jälleen uskomattomia kopioita!

Kiinalainen Brilliance ensiesitteli Shanghain autonäyttelyssä keskiluokan 530 sedan –mallinsa, joka tulee Kiinassa myyntiin jo kuluvan vuoden aikana. 530:n vauhdin takaa 1,5-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, joka tuottaa 136 hevosvoimaa. Brilliance Automotive on BMW:n kiinalaispartneri, joten 530-mallinimi ei ole suurikaan yllätys, vaikka 6-sylinteristä moottoria ei Brilliancelta ainakaan vielä ole luvassa. Eurooppaan ja muille vientimarkkinoille kiinalainen 530-halpakopio-BMW saapuu ensi vuoden aikana.

Kiinalainen Brilliance ensiesitteli Shanghain autonäyttelyssä keskiluokan 530 sedan –mallinsa, joka tulee Kiinassa myyntiin jo kuluvan vuoden aikana. 530:n vauhdin takaa 1,5-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, joka tuottaa 136 hevosvoimaa. Brilliance Automotive on BMW:n kiinalaispartneri, joten 530-mallinimi ei ole suurikaan yllätys, vaikka 6-sylinteristä moottoria ei Brilliancelta ainakaan vielä ole luvassa. Eurooppaan ja muille vientimarkkinoille kiinalainen 530-halpakopio-BMW saapuu ensi vuoden aikana.

Brilliancen mallinimi on täysin kopio, mutta entäpä ne muodot? Muotoilussa on häpeämättömästi matkittu muitakin Eurooppalaisia merkkejä kuin BMW:tä. Profiilissa ja kylkien linjoissa on helppo tunnistaa lisäksi vaikutteita niin Audista, Opelista kuin Volkswagenistakin. Onneksi Brilliance 530 on esikuvaansa selvästi lyhyempi, pienempi ja kevyempi, ja lainatut muodot on onnistuttu pitämään suurin piirtein tasapainoisina.

Tasapaino on seuraavasta sen sijaan kaukana. Mitä saadaan, kun yhdistellään ennakkoluulottomasti Nissan Fugaa, Toyota Corollaa ja Ford Mustangia sekä kuorrutetaan koko komeus muodoilla, jotka muistuttavat erehdyttävästi esimerkiksi Bentleyn ja Jaguarin klassisia linjoja?

Sekoituksen nimi on Galue Convertible. Mitsuokan pieni japanilaistehdas on valmistanut sitä vuodesta 2007. Mitsuoka menee, jos mahdollista, vieläkin pidemmälle mauttomassa kopioinnissaan.

Galue Convertible on tekniikaltaan pääosin rakennettu Ford Mustangin ratkaisuille, sisältäen joko 4,0-litraisen V6:n tai 4,6-litraisen V8-moottorin. Avomallia valmistetaan säännönmukaisesti vasemmalta ohjattavana, joten vienti japanista on selkeästi tehtaan tavoitteena. Eri asia sitten on, kelpaako puistattava Galue edes kiinalaisille?

Mitsuoka Orochi on puolestaan kompakti sportti, jonka uusissakaan linjoissa ei näyttäisi olevan minkäänlaista yhtenäistä tyyliä. Keulan ajovalot muistuttavat etäisesti Mercedeksestä, mutta matalan etukannen ja maskin eteenpäin työntyvä aukko tuovat mieleen lähinnä hauenleuan. Muodoiltaan hämmentävää takaosaa kruunaa omituinen takaspoileri, joka tuskin palvelee lainkaan käytännön tarkoitusta.

Orochi on aiemmin äänestetty jopa maailman rumimmaksi autoksi. Orochi onkin – yllätys yllätys – yhtiön ainoa täysin omaa suunnittelua oleva malli. Auton keulalla puurtaa Toyotan kolmelitrainen V6.

Teksti ja kuvat: Harry Kuurio