Shooting Brake – tästä koko villitys alkoi

Reliant Scimitar on epäilemättä brittimerkin tunnetuin malli. Se on virtaviivaisesti muotoiltu ja niitä on saatavilla järkihintaan. Scimitar on siis mielenkiintoinen brittiläiseksi harrasteautoksi etenkin, jos pitää oikeanpuoleisesta ohjauksesta..

Mercedes-Benz CLS Shooting Brakella on lukuisia historillisia esikuvia, jotka juontuvat muun muassa Volvolta, Reliantilta ja Aston Martinilta. Niistä Reliant Scimitar on tänä päivänä yksi ehkä helpoimmin hankittavista, jos löytää hyvän yksilön.

Scimitaria valmistettiin vuosina 1964–86 coupéna, sedanina sekä – kaikkein tärkeimpänä – urheilufarmarina, Shooting Brakena.

Se näytti markkinoille tullessaan modernilta, eikä urheilullisuus ole vierläkään kadonnut.

Vuonna 1964 Reliant Scimitar GT:n moottorina oli aluksi Ford Zephyr/Zodiacin 2,6-litrainen rivikuutonen varustettuna kolmella SU-kaasuttimella.

Moottori korvattiin jo 1966 Fordin tehokkaammalla 3,0 Essexillä. Ehkä kiinnostavimpia ovat myöhemmät Scimitar GTE -versiot, joissa oli vuodesta 1968 Fordin 3.0 V6 ja myöhemmin 2,9 V6.

Vaihteistona oli neliportainen manuaali tai Borg-Warnerin kolminopeuksinen automaatti.

Viimeisimpien Scimitarien 1980-luvun keulamuotoilu jättää monen mielestä toivomisen varaa.

Scimitarista oli lukuisia eri kori- ja moottorimuunnelmia, mutta yksi on ylitse muiden: urheilufarmari.

Reliant osti korin oikeudet sen suunnitelleelta David Oglelta, joka sittemmin perusti oman, maineikkaan koripajan.

Katso videolta yhden Scimitarin vaiheita ja tutustu sen jalopuulla ja nahalla verhoiltuun aitobrittiläiseen matkustamoon.