Siniset valot välähtävät – väistä hälytysajoneuvoa turvallisesti!

Suurin osa meistä on kuullut ajaessaan hälytysajoneuvon sireenit ja heti perään nähnyt kirkkaat siniset valot taustapeileissä. Liikenneturva ja Pirkanmaan pelastuslaitos muistuttavat, että hälytysajossa olevalle ajoneuvolle on annettava esteetön kulku. Tämä on kuitenkin tehtävä muuta liikennettä vaarantamatta.

Eri viranomaisille tulee hälytysajoa vaativia tehtäviä jopa 1,7 miljoonaa kertaa vuodessa. Hälytysajoneuvojen kohtaaminen liikenteessä onkin tavallista, ja ennakoiva ajotapa helpottaa varautumista äkkiä tuleviin tilanteisiin.

”Esimerkiksi taustapeilien tarkkailu auttaa havaitsemaan hälytysajoneuvot hyvissä ajoin. Maantienopeuksissa sireenin ääni ei juurikaan kuulu eteenpäin, jolloin hälytysajoneuvot voivat liikkua käyttäen pelkkiä merkkivaloja. Tällöin takaa tulevan liikenteen seuraaminen korostuu. Taustapeilejä on muutenkin hyvä tarkkailla säännöllisesti”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Kun hälytysajoneuvo sitten ilmestyy taustapeiliin valot vilkkuen, on tärkeää tietää, mitä tehdä.

”Hyvä ja oikea tapa väistää on yksinkertainen: kytke vilkku ja väistä tien oikeaan reunaan. Näin takaa tulevan hälytysajoneuvon kuljettaja myös tietää tulleensa havaituksi”, toteaa tiedotuspäällikkö Veijo Kaján Pirkanmaan pelastuslaitokselta.

Jarruja ei siis pidä painaa automaattisesti pohjaan. Nopeasti jarruttavat autot ovat erityisesti taajama-alueiden ulkopuolella hidaste ja riski sekä hälytysajoneuvoille että muillekin tienkäyttäjille.

Lähestyvää hälytysajossa kulkevaa ajoneuvoa saa poikkeustilanteessa väistää jopa liikenteen ohjauksesta poiketen – kunhan tämän tekee turvallisesti ja muuta liikennettä vaarantamatta. Väistötilanteessa on sallittua esimerkiksi pysähtyä jalkakäytävälle tai suojatielle.

Havainnoi muita ennen kuin teet oman ratkaisusi

Jos hälytysajoneuvo lähestyy risteystä punaisten valojen takaa, voivat punaisissa valoissa ensimmäisenä seisovat ajaa risteävää liikennettä varoen suojatien yli ja kääntää autoaan risteyksen suuntaan.

”Vaikka risteystä ylittäisi vihreillä valoilla, kannattaa silti vilkuilla ympärilleen, niin voi varautua hälytysajoneuvon tuloon risteysalueelle toisesta suunnasta”, Elovaara sanoo.

Myös vilkkaammilla kaupunkialueilla pyritään väistämään hälytysajoneuvoa niin oikeaan reunaan kuin mahdollista. Ennen oman menopelin kääntämistä kannattaa kuitenkin havainnoida, miten muut toimivat.

”Väistöpaikkaa kannattaa hetken harkita ja seurata muiden tekemisiä. Ainakaan liikenteenjakajien tai muiden esteiden läheisyydessä ei kannata vielä hidastaa, sillä siinä kohtaa hälytysajoneuvo ei pääse millään ohi”, Kaján huomauttaa.

Esimerkiksi kolmikaistaisella tiellä on tarkistettava, mihin suuntaan muut ovat keskikaistalla väistäneet, jotta ei jäisi tulpaksi vapaan kaistan keskelle. Kaksikaistaisella yksisuuntaisella tiellä taas olisi hyvä pyrkiä avaamaan toinen kaista kokonaan hälytysajoneuvon käyttöön.

Myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden valmius väistää hälytysajoneuvoja yllättävässäkin tilanteessa on tärkeää. Kuulo on taajamanopeuksien hälytystilanteissa tärkeä aisti, joten liiallinen äänenvoimakkuus esimerkiksi korvanapeissa voi aiheuttaa turhia vaaratilanteita.