Katumaasturi Skoda Kodiaq Scout: Neliveto ja automaattivaihteisto ovat vakiovarusteina

Enimmillään 7-paikkainen Skoda Kodiaq Scout on perusmallia 9 mm pitempi ja varustettu 19-tuumaisin kevytmetallivantein.

Skoda Kodiaq Scoutin vakiovarustukseen kuuluvat aina neliveto ja kaksikytkinvaihteisto (DSG). Saatavilla on neljä moottorivaihtoehtoa teholuokissa 110-140 kW (150-190 hv). Bensiinivaihtoehdoista 1.4 TSI 4x4 DSG (150 hv) kuluttaa keskimäärin 7,1 l/100 km ja 2.0 TSI 4x4 DSG (180 hv) 7,4 l/100 km. Turbodieseleistä 2.0 TDI 4x4 DSG (150 hv) kuluttaa keskimäärin 5,7 l/100 km ja 2.0 TDI 4x4 DSG (190 hv) saman verran, eli 5,7 l/100 km.
194 mm maavaran avulla Kodiaq Scout selviytyy monista vaikeista paikoista. Ylityskulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti tarkoittaa auton pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta.

Kun päällystetty tie päättyy, kuljettaja voi valita Offroad-ajotilan käyttöön helposti katkaisinta painamalla. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan asianmukaisesti ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin.

Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen.

Avustinjärjestelmät ovat monipuoliset. Uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin, takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin. Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist (lisävaruste) sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant kanssa.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan. Kodiaq-perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Myös Area View -ympäristönäkymä (lisävaruste) on erinomainen apuväline. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä. Kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.

Kodiaq Scoutin tietoviihdejärjestelmien kerrotaan edustavan katumaasturiluokan tämän hetkistä kärkeä. Niiden kapasitiivinen kosketusnäyttö on kirkaslasityyppinen. Tietoviihteen huippua edustaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli. Skoda Kodiaq Scout -mallissa on lisäksi erityinen näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste.

Skoda Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät oivallisesti auton nykyaikaista tietoviihdejärjestelmää. Ne nostavat auton navigointi-, tieto- ja viihdejärjestelmien toiminnot sekä avustavat palvelut täysin uudelle tasolle. Toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai Skoda Connect -sovelluksen kautta.

Kodiaq Scoutin alkaen-hinta on 48 978 euroa.