Škoda Octavia RS 245: Suorituskykyinen sporttiversio

Uuden Škoda Octavia RS 245 -mallin moottori kehittää 180 kW (245 hv), mikä on 11 kW eli 15 hevosvoimaa enemmän kuin edeltänyt tehokkain RS-versio.

Škoda Octavia RS 245 -mallin keulailme noudattelee merkin autojen nykyistä ulkonäköä, mutta keulasta on tehty erityisen sporttinen. Täysin uudessa keulailmeessä hallitsevat entistä leveämpi jäähdyttimen säleikkö ja uudenmuotoisen etupuskurin alapuoliset hunajakennosäleikköiset ilmanottoaukot.

Škoda Octavia RS 245 -mallin dynaaminen ilme kuvastaa voimakkuutta. Jäähdyttimen säleikön rivat ja kehys ovat tyylikkäästi kiiltävän mustat. Ajovaloyksiköt ovat uudistuneet: ilmettä täydentävät vakiovarustukseen sisältävät LED-ajovalot, jotka sopeutuvat ajotilanteeseen (AFS-valot). Sumuvalot, takavalot ja rekisterikilven valot on myös toteutettu ledeillä.

Ulkopeilikotelot ja pakoputkenpäät ovat mustat. Jäähdyttimen säleikköä ja takaluukkua koristavat RS-logot, joissa on kiiltävän musta V-kirjain (voittoa tarkoittavasta englanninkielen sanasta "victory"). Auton erottuvan ja urheilullisen ulkonäön viimeistelee Liftback-mallissa takaspoileri ja Combi-mallissa kattospoileri. Škoda Octavia RS 245 -mallin tunnistaa suorituskykyiseksi ja sporttiseksi autoksi myös pakoputken äänistä.

Urheiluistuimet ja sisätilojen yksityiskohdat

Urheilullinen ulkonäkö jatkuu myös sisätiloissa. Sisustus on lähes kauttaaltaan musta – kattoverhouksesta lattiamattoon saakka. Sporttisena yksityiskohtana polkimet ovat hopeanväristä alumiinia. Alcantara-verhoillut urheiluistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen, pääntuet on integroitu selkänojiin. Etuistuinten selkänojissa ja etuovien kynnyslistoissa on RS-logot.

Auton urheilullisuuteen sopien monitoimiurheiluohjauspyörän kehän pinta on rei'itettyä nahkaa, ja DSG-vaihteiston yhteydessä monitoimiohjauspyörässä on vaihteenvalitsimet. RS 245 -mallikohtaiset koristelistat säväyttävät sisätilassa LED-tunnelmavalaistuksella, jossa on 10 värivaihtoehtoa. Mittaristossa on värillinen Maxi DOT -näyttö.

Paljon tehoa alhaisella kulutuksella

Škoda Octavia -malliston tehokkaimman mallin moottori kehittää tehoa peräti 180 kW (245 hv). Konepellin alta löytyvän nelisylinterisen TSI-bensiinimoottorin teho on 11 kW (15 hv) enemmän kuin aiemmassa RS:ssä. Suurin vääntö 370 Nm on käytettävissä kierroslukualueella 1600–4300/min.

Vaihteistoksi voi valita joko 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai, ensimmäistä kertaa Octaviaan, myös 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston. Paikaltaan kiihdytettäessä nopeus 100 km/h saavutetaan 6,6 sekunnissa; Combi 6,7 sekunnissa.

Käsivaihteiston viitosvaihteella RS 245 kiihtyy ohitukseen (60–100 km/h) vain 6,4 sekunnissa (Combi 6,5 sekunnissa), ja ohituskiihdytys 80–120 km/h kestää sekin vain 6,6 sekuntia (Combi 6,8 sekuntia).

Urheilualusta ja mekaanisesti rajoitettu luisto

Muihin Octavia-malleihin verrattuna Škoda Octavia RS 245 -mallin alusta on 14 mm matalampi. Raideleveys takana on edeltävää Octavia RS -mallia 38 mm leveämpi. Vakiovarusteisten kiiltävän mustien kevytmetallivanteiden koko on 19 tuumaa.

ESC-ajovakautuksessa on käytettävissä Sport-käyttötila. Vakiovarustus sisältää myös VAQ-tasauspyörästön lukon, jonka luistoa säädellään elektronisesti ohjaten. Tämä vetävän akselin pyörien välisen tasauspyörästön elektronisesti ohjattu lukitus mahdollistaa auton erityisen ripeän kiihdytyksen kaarteesta: toisen etupyörän luistoa rajoitetaan, jolloin voiman välittyminen tiehen optimoituu. Elektronisesti ohjattu rajoitetun luiston VAQ-tasauspyörästö on saatavissa vain RS 245 -mallissa.

Suorituskykypainotteinen ajoasetusvalinta Performance Mode Select ja urheilulliset äänet tuottava Performance Sound Generator mahdollistavat auton suorituskyvyn sekä alustan ja mukavuuden ominaisuuksien yksilöllisen asettamisen. Škoda Octavia RS 245 -mallin dynaamisia ajo-ominaisuuksia korostavat lisäksi ohjauksen progressiivinen välitys ja mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC).

WLAN-lähiverkko ja reaaliaikainen navigointi

Škoda Connect tarkoittaa edistyksellisiä Online-mobiilipalveluja, jotka jakautuvat kah-teen luokaan: Infotainment Online (tietoviihde) ja Care Connect (kuljettajan avustus). Uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmille on yhteistä Bolero-, Amundsen- ja Columbus-yksiköiden lasinkirkas näyttö. Se on kapasitiivinen kosketusnäyttö, joka reagoi jo hyvin kevyeen kosketukseen.

Škoda Octavia RS 245:n näytössä on erityinen RS-aloitusnäyttö. Tietoviihteen Columbus-huippujärjestelmässä näytön koko on 9,2 tuumaa. Columbukseen saa lisävarusteena 4G (LTE) SIM-korttinmoduulin, jolla tiedonsiirto sujuu erittäin nopeasti ja jolla auton sisätilaan saa toteutettua WiFi hotspot -lähiverkon.

Erityisen hyödyllinen palvelu on Online-liikennetiedot, joiden perusteella navigointi osaa ehdottaa liikenneruuhkat kiertäviä reittejä. Columbus-järjestelmään voi myös syöttää päämääriä käyttäen POI-hakua (erikoiskohteet). Järjestelmä välittää uutiset ja näyttää säätiedot, tiedot huoltoasemien sijainnista (myös polttoaineiden hintatiedot) reitin varrella ja tietoja pysäköintipaikoista. Phonebox-matkapuhelinlokerossa älypuhelimen voi ladata langattomasti.

Älypuhelimeen asennettu Škoda Connect -sovellus tuo ulottuville lisää Online-palveluja. Etäkäyttö-toiminnolla voidaan ohjata lasinnostimien, keskuslukituksen, kattoluukun ja valojen toimintaa sekä tarkastaa polttoaineen määrä tai katsoa mihin auto on pysäköity.

Care Connect -toimintoihin sisältyy hätäpuhelu: hätäpuhelu soitetaan automaattisesti, jos turvatyynyt / turvavöiden kiristimet törmäyksen yhteydessä aktivoituvat. Järjestelmän avulla voi myös soittaa Škoda Ajoturvapuhelun tai Škoda Asiakaspalvelupuhelun, jos matka katkeaa tien päälle tai jos kuljettaja tarvitsee tietoa auton toiminnoista. Katkaisimen painamisella kuljettaja saa yhteyden Škoda Ajoturvan tai Asiakaspalvelun päivystyskeskukseen.

Kuljettajan avustusjärjestelmät

Jos Octaviaa käytetään perävaunun vetämiseen, perävaunuavustin auttaa ohjaamisessa, kun autolla peruutetaan hitaasti. Ennakoiva jalankulkijasuoja täydentää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant -toimintoa. Myös pysäköintiavustimen toimintaa on optimoitu. Blind Spot Detect -kaistanvaihtovaroitin sekä takana olevasta liikenteestä varoittava Rear Traffic Alert turvaavat kaistanvaihdot ja avustavat peruutettaessa pois pysäköintiruudusta. Peruutuskamera välittää monitoiminäyttöön kuvan auton ympäristöstä.

Historia

Lyhennettä RS käytettiin ensimmäisen kerran Skoda- kilpa-autoissa vuonna 1974 malleissa 180 RS ja 200 RS. Vuoden 2000 jälkeen lyhennettä on käytetty Škoda-automalliston urheilullisten automallien nimissä. Tähän mennessä Škoda Octavia RS -mallia on valmistettu yli 200 000 kappaletta, joista 100 000 on ollut vuonna 2013 esiteltyä kolmannen sukupolven Octaviaa.