Škodalta uusi Sunroq-avomalli

Karoq-katumaasturin tekniikkaa hyödyntävä Škodan uusi Sunroq-konseptimalli on sporttinen avoauto, jonka tšekkivalmistajan oman ammattikoulun opiskelijat toteuttivat kahdeksassa kuukaudessa.

Skoda Sunroq
Keskipilareiden poistamisen vuoksi etuturvavyöt on siirretty osaksi etuistuimia.

Škodan oman ammattikoulun 23 opiskelijaa tekivät kompaktikokoisesta Karoq-katumaasturista avoauton, jonka ulkovärinä on Velvet Red, ja jossa on valkopunaisella nahalla toteutettu sisustus.

Muotoilun yksityiskohdat, kuten tyylikkäästi valaistut Škoda-logot ja taustavalaistut pyöränkotelot, korostavat tämän konseptiauton ainutlaatuisuutta. Konseptiauton nimi valittiin asiakkailta ja sosiaalisen median eri kanavista tulleista sadoista nimiehdotuksista.

Sunroq-projektin parissa työskenteli noin kahdeksan kuukauden ajan 23 opiskelijaa ikähaarukassa 17‒20 vuotta. Näitä seitsemään eri ammattiin opiskelevaa nuorta avustivat Škodan ammattikoulun opettajat sekä Škodan teknisen tuotekehityksen, muotoiluosaston ja tuotantotekniikan asiantuntijat.

Sunroq-projektin kulku

Projektin aloitusvaihe sisälsi korirakenteiden vahvistamisen ja kiinteän katon irrottamisen. Muutosten seurauksena kaikki neljä ovea ja takaluukku oli suunniteltava ja toteutettava kokonaan uudelleen. Karoqin 521-litraiseen tavaratilaan verrattuna Sunroqin tavaratila on yllättäen suurempi.

Skoda Sunroq
Valkopunainen nahkaverhoilu istuu täydellisesti avoautoon, jonka värimaailma on harmoninen.

Suunnittelutiimi kehitti uudet oviverhoukset, muokkasi A-pilareita ja poisti B-pilarit kokonaan, minkä seurauksena etuturvavyöt oli siirrettävä osaksi etuistuimia. Etu- ja takapuskurin muutokset viimeistelivät korin muutostyöt. Akseliväli säilyi ennallaan (2 638 mm), samoin auton pituus (4 382 mm) ja leveys (1 811 mm). Sunroq on 1 480 millimetriä korkea.

Velvet Red -punainen ulkoväri antaa Sunroqin ilmeeseen itsevarmuutta. Valkopunainen nahkaverhoilu istuu täydellisesti avoautoon, jonka värimaailma on harmoninen.

Opiskelijat kiinnittivät erittäin paljon huomiota pienimpiinkin yksityiskohtiin ja erityisesti valoihin. Ovien ulkokahvat ja pyöränkotelot on taustavalaistu ledeillä. Etu- ja takapuskuriin sekä jokaiseen oveen sijoitetut projektiovalaisimet heijastavat asvaltin pintaan hillityn Škoda-logon. Kun takaluukku avataan, myös siihen syttyy logo.

Sunroqissa on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-bensiinimoottori. Moottorinohjauksen muutosten ansiosta tästä moottorista irtoaa tehoa 120 kW (163 hv) ja vääntöä 279 Nm. Näillä voimavaroilla Sunroq yltää huippunopeuteen 195 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa.

Sporttisen ulkonäön viimeistelevät 20-tuumaiset Vega-kevytmetallivanteet. Octavia RS:stä peräisin olevat joustintuet madaltavat koria viisi senttiä. Pakoputkiston muutoksilla moottorista saadaan sporttiset äänet.

Mladá Boleslavissa toimii vuonna 1927 perustettu Škodan oma ammattikoulu, jossa on tällä hetkellä yli 900 opiskelijaa. Koulun opiskelijat ovat vuodesta 2014 alkaen valmistaneet yhden konseptiauton joka vuosi. Ensimmäinen oli kaksipaikkainen Citigo. Vuonna 2015 syntyi Fabiasta avolavamalli, vuonna 2016 Rapid Spaceback coupé ja viime vuonna Citigo electric buggy.