Skodan superauto: Tsekit rakentamassa Audi R8 -pohjaisen ohjuksen

Kaksi tsekkiläistä suunnittelijaa aikoo rakentaa takamoottoristen Skoda Coupé -mallien kunniaksi Audi R8 -pohjaisen superauton.

Tietenkään Skoda R200:ssa ei ole vanhan henkisen esikuvansa mukaista takamoottoria, vaan R8:n tapaan sen 4,2-litrainen V8-keskimoottori tuottaa 420 hevosvoimaa.​
Tietenkään Skoda R200:ssa ei ole vanhan henkisen esikuvansa mukaista takamoottoria, vaan R8:n tapaan sen 4,2-litrainen V8-keskimoottori tuottaa 420 hevosvoimaa.​

Skodan mahdollisesti tulevalla R200 Non-Fiction -superautolla kunnioitetaan 1970-luvun ralleissa menestynyttä takamoottorista Skoda 130 RS -coupeta. Piensarjan kerrotaan olevan aivan mahdollinen.

Skoda R200 Non-Fictionissa on henkistä esikuvaansa muistuttavat kookkaat ajovalot. Voi sanoa, että superautoksi Skoda näyttää suorastaan hyväntahtoiselta.

On kulunut jo 40 vuotta Skoda 130 RS -ralliauton menestyksen päivistä, ja superauto juhlistaa vanhaa legendaa katukäytössä. Skoda R200 Non-Fictionin ovat luoneet kaksi tsekkiläistä suunnittelijaa, jotka eivät ole suoraan Skodan palveluksessa.

Sivuprofiilista tunnistaa selkeästi Audi R8:n linjoja, ja se toimii suunnittelijoiden teknisenä lähtökohtana.​
Sivuprofiilista tunnistaa selkeästi Audi R8:n linjoja, ja se toimii suunnittelijoiden teknisenä lähtökohtana.​
Tästä vinkkelistä Skodan superautossa voi havaita jotain italialaistakin vaikutetta.​
Tästä vinkkelistä Skodan superautossa voi havaita jotain italialaistakin vaikutetta.​
Tässä 1970-luvun esikuva: sen aikainen takamoottorinen Skoda Coupé ralliversiona.​
Tässä 1970-luvun esikuva: sen aikainen takamoottorinen Skoda Coupé ralliversiona.​

Jos keula muistuttaakin 130 RS -mallia, sivuprofiilista tunnistaa selkeästi Audi R8:n linjoja, ja jälkimmäinen toimiikin suunnittelijoiden teknisenä lähtökohtana.

Tietenkään Skoda R200:ssa ei ole vanhan henkisen esikuvansa mukaista takamoottoria, vaan R8:n tapaan sen 4,2-litrainen V8-keskimoottori tuottaa 420 hevosvoimaa.

Skoda R200 Non-Fictionin suunnittelu vei 18 kuukautta ja monet auton yksityiskohdista on tehty käsityönä. Ohjaamosuunnittelu on Audi R8:aan nähden lähes identtinen, mutta perinteiset ovien sisäkahvat korvataan ilmeisesti jonkinlaisin joustavin vetoelementein.

Ensi tietojen perusteella suunnitteilla voisi olla 24 auton piensarja. Skoda R200 maksaisi Keski-Euroopassa noin 250 000 euroa.