SKUUPPI: Lancia Flavian paluu – 1960-luvun nimihengessä...

Flavian nimi juontuu automallina alkujaan vuodelta 1961, jolloin sitä sai ainoastaan neliovisena Sedan-versiona. Sittemmin tilanteet muuttuivat...

Etuvetoisen Lancia Flavian alkuperäinen  mallinimi oli voimissaan vuosina 1960 -71, mutta sen suora jatke Lancia 2000 eteni vielä vuosina 1971-1975.  Flaviasta koettiin kyseisten alkuvuosien varrella neliovisen sedanin ohella myös Pininfarinan piirtämä kaksiovinen Coupé (jossa oli sedania lyhyempi akseliväli) sekä Zagaton luoma kaksiovinen Sport. jossa oli kaksi kaasutinta. Kaikkiaan alkuperäisiä Flavia-malleja valmistettiin 105 848 kpl.

Moottorina alkuperäisessä sedanissa oli 1,5-litrainen bokseri (78 hv), johon perustui seuraava kehitysaste eli 1,8-litrainen bokseri (92 hv) ympättynä vuodesta 1965 halutessa Kugelfischer-suihkutuksella (102 hv) ja viisivaihteisella manuaalilaatikolla.

Lancian siirryttyä Fiatille Vignalen ja Zagaton korit poistuivat ohjelmistosta. Tällöin Flavia Sedan ja Flavia Coupé muotoiltiin uudelleen. Viimein 1971 Flavian nimeksi muuttui Lancia 2000, jonka kaksilitrainen parhaimmillaan tuotti 126 hv.

Flavia on ennen pitkää suorittamassa Rooman keisarille ominaista paraatipaluuta ilmeisimmin keväällä tai kesällä 2012, vaikka totta puhuen oikeastaan kyseessä tulee olemaan eräänlainen toogaan pukeutunut Obama, sillä Euroopan markkinoilla Lancian nimellä myytävä uusi  Chrysler 200 -mallisto, joka esitellään tämän kevään Geneven autonäyttelyssä sekä sedanina että avokattoisena. Uusinta mallissa on nimi, sillä ilman nimenvaihdosta kyseessä olisi Sebringin kasvojenkohotus. Ainakin Sergio Marchionnen mukaan Flavia on malliston todennäköisin nimi.

Uusin Flavia korvaa Euroopassa Chrysler Sebringin/200:n. Yhdysvalloissa huippumoottoriksi tulee uusi Chrysler V6 Pentastar ja perusmoottorina palvelee 2,4-litrainen vanha nelikko. Lancian puolella luotetaan 170-hevosvoimaiseen 2.0 MultiJet -dieseliin.

Teksti: J. Peltonen

Kuvankäsittely: Christian Schulte