Smart Fortwo CDI Pulse 40 kW: Lilliputtien suurlähettiläs

Piskuinen Smart Fortwo sai jo aiemmin lisää suuresti kaivattua akseliväliä, ja nyt koittaa kasvojenpesun aika. Uusi vuosikerta on entisestään rotevoitunut.

Jokainen tietää, että vaikka Smart Fortwo on huomattavan pienikokoinen, sen sisätilat on pyritty maksimoimaan kahdelle. Vähemmälle huomiolle usein jäävä asiana Smartin matkustamoa ympäröi erityisen lujarakenteinen, F1-tasoinen Tridion-turvakehikko, joten auto on myös erittäin kolariturvallinen. Monipuoliseen ajoturvallisuuteen liittyvään elektroniikkaan sisältyvät lyhyessä autossa tärkeän ESC:n ohella muun muassa ABS-jarrut, luistonesto sekä hätäjarrutustehostin.

Sekä Pulsen CDI:n tehoa että vääntöä kasvatettiin edeltäjään nähden, joka muuttaa asetelmia 800-kiloisessa autossa.

Pulse-versioon kuuluu sekventiaalinen automaattivaihteisto, mutta toisin kuin kalleimmassa Passionissa, on Pulsen Softip-nimikettä kantavassa vaihteistossa yksinomaan käsivalinta.

Vaikka tavallinen kytkin loistaakin poissaolollaan helpottaen ajamista, niin kuinka etevästi manuaalinen pykälien valintaratkaisu loppupelissä palvelee kaupungin liikennevirrassa? Tai maantieajossa? Kyseessähän ei ole kaksikytkinvaihteisto.

Ja sitten seuraa kuuma kysymys: Häiritseekö kalliimmassa Fortwo Passionissa olevan Softouch-sekventiaalivaihteiston täysautomatiikan puuttuminen elämää edullisemmassa Pulsessa? Ja jos, niin kuinka paljon? Kyseessä on mielenkiintoinen, ajotilanteisiin vaikuttava ja oleellinen asia.

Puhumattakaan siitä, millä tavoin piskuinen Smart Fortwo kahlaa Helsingin ylilumisessa talvessa, auraamattomilla kaduilla.

Lue koeajo Auto Bild Suomen numerosta 3/2011.

J. Peltonen