St1: RE85-korkeaseosetanolin jakelu maanlaajuiseksi

Energiayhtiö St1 on aloittanut kahden vuoden koehankkeen jälkeen jätepohjaisen RE85-korkeaseosetanolin jakelun laajentamisen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Fossiilista bensiiniä korvaavalle jäte-etanolipolttonesteelle on kehitetty hankkeessa suomalaisten alan huippujen kanssa optimikoostumus pohjoisen haastaviin ilmasto-olosuhteisiin. RE85 sopii polttonesteeksi autojen perinteisiä bensiinimalleja korvaaviin flexfuel-malleihin, joihin voi joustavasti tankata myös kaikkia bensiinilaatuja etanolipitoisuudesta riippumatta.

Energiayhtiö St1 on aloittanut kahden vuoden koehankkeen jälkeen jätepohjaisen RE85-korkeaseosetanolin jakelun laajentamisen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Fossiilista bensiiniä korvaavalle jäte-etanolipolttonesteelle on kehitetty hankkeessa suomalaisten alan huippujen kanssa optimikoostumus pohjoisen haastaviin ilmasto-olosuhteisiin.

RE85 sopii polttonesteeksi autojen perinteisiä bensiinimalleja korvaaviin flexfuel-malleihin, joihin voi joustavasti tankata myös kaikkia bensiinilaatuja etanolipitoisuudesta riippumatta.

St1 toi markkinoille kaksi vuotta sitten omasta jätepohjaisesta etanolistaan kehittämänsä RE85-polttonesteen. Sitä on tutkittu ja optimoitu VTT:n koordinoimassa TransEco-tutkimusohjelmassa, jossa kehitetään muun muassa kustannustehokkaita, Suomeen sopivia polttoainevaihtoehtoja vuoden 2020 ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt RE85-korkeaseosetanolille Avainlipun käyttöoikeuden. RE85 sisältää vuodenajasta riippuen jopa 85 % kotimaisista jätteistä valmistettua etanolia, mikä takaa sille erittäin alhaiset fossiiliset hiilidioksidipäästöt. RE85:n hinta asettuu uudistuneen energiaverotuksen johdosta vähintään 30 senttiä 95 E10 -bensiinin hintaa alemmaksi.

St1 on rakentanut vuodesta 2007 Suomeen etanolitehtaiden verkostoa, jonka tavoitteena on tuottaa vuonna 2020 jätteistä ja tähteistä jopa 300.000 m3 bioetanolia liikennekäyttöön. Yhtiön kotimaisista jäteraaka-aineista valmistama etanoli on lähes hiilineutraalia ja vastaa konkreettisesti EU:n jäte- ja päästöongelmaan vähentämällä kaatopaikalle sijoitettavan jätteen määrää ja korvaamalla fossiilista liikenteen polttoainetta. Jätteistä tuotetun biopolttoaineen lasketaan täyttävän jakeluvelvoitetta kaksinkertaisena, joten St1:n oma bioetanolintuotanto tulee silloin täyttämään vuodelle 2020 asetetut uusiutuvan energian tavoitteet bensiinin osalta.

RE85:n lanseeraus toi suomalaisten autokauppojen valikoimiin ensimmäiset flexfuel-automallit (FFV) ja kaikki johtavat automerkit ovat liittyneet joukkoon. Flexfuel-mallien kysyntä kasvaa koko ajan, sillä niiden polttonesteskaala on joustava: tavallisesta bensiinistä aina 85-prosenttiseen korkeaseosetanoliin.

Flexfuel-mallin tankkiin voi myös tankata bensiiniä ja korkeaseosetanolia vaikka sekaisin – auton säätötekniikka huolehtii lopusta. Hinnaltaan mallit eivät kuitenkaan ole käytännössä perinteisiä bensiiniautoja kalliimpia.

– Aivan uudenlaisen jäte-etanolipolttonesteen tuominen markkinoille oli St1:lle valtava virstanpylväs, jonka eteen olimme tehneet ankarasti töitä. Myös automaahantuojat innostuivat asiasta ja lähtivät hankkeeseen mukaan. Kaksi vuotta sitten lupasimme, että koehankkeen jälkeen lisäämme RE85:n jakelua kysynnän mukaan. Tuon lupauksen lunastaminen nyt alkaneella tankkausverkoston laajentamisella ympäri maata on meille erittäin mieluista, toteaa St1:n energiajohtaja Jari Suominen.

RE85-tankkauspisteiden määrän kasvu yhdessä jatkuvasti laajenevan flexfuel-valikoiman kanssa antaa autoilijoille kustannuksiltaan ja ominaisuuksiltaan järkevän vaihtoehdon auton valintaan. Valinnan helppoutta vahvistaa se, että korkeaseosetanolia käyttävät flexfuel-mallit kestävät myös kaikkia tulevaisuudessa tarjolla olevia bensiinilaatuja etanolipitoisuudesta riippumatta eli sopivaa polttonestettä niihin saa aina jokaiselta huoltoasemalta jatkossakin.