Start/Stop -pysäytysjärjestelmä ärsyttää yhä useampia autoilijoita

Yhä useammat autoilijat Saksassa kytkevät pian liikkeelle lähdön jälkeen moottorin Start/Stop -järjestelmän pois toiminnasta. Start/Stopin jatkuva toiminta ruuhkassa, joka muistuttaa sammahtelua, aiheuttaa monille ärsyyntymistä, jopa aggressioita.

Yhä useammat autoilijat Saksassa kytkevät pian liikkeelle lähdön jälkeen moottorin Start/Stop -järjestelmän pois toiminnasta. Start/Stopin jatkuva toiminta ruuhkassa, joka muistuttaa sammahtelua, aiheuttaa monille ärsyyntymistä, jopa aggressioita.

Kuuma kysymys kuuluu: ovatko moottorin lepuutusajat auton moottorin kannalta suositeltavia tai vaikuttavatko ne pitkässä juoksussa moottorin käyttöikään?

Saksan Auto Bildin toimittaja Tomas Hirschberger (48) toteaa:  – Start-Stop on itselleni mukavuutta riistävä terroristi, ja jatkaa:

– En haluaisi Start/Stopia, enkä myöskään halua sitä käytännössä, vaan vihaan sitä. Minulle Start/Stop on naurettavin ympäristö-viikunanlehti sitten matalapäästöalueiden keksimisen, yksinkertaisesti potaskaa. Se käy hermoille ja yököttää. Siinä sitten ajelet liikennevaloihin ja – rumps! Moottori sammahtaa, vain herätäkseen jysäyksen kera välittömästi uudelleen eloon. Tauon aikana ilmastointi puhaltaa ja kaikki virtaa vaativat toiminnot ovat käytössä. Start/Stopista ei ole hyötyä.

Hirschbergerin mukaan yhtenä esimerkkinä Kian uusi Picanto tuottaa säästöä 0,1 litraa sadalla kilometrillä entiseen nähden. Lisämaksu Start/Stopista maksaa Saksassa 760 e, joten laite maksaa itsensä jälkeen alle puolessa miljoonassa kilometrissä.

 

Auto Bild