Subaru Trezia on Toyota Verso-S:n serkku

Japanilaisilla tehtailla ei tunnetusti ole tällä hetkellä helppoa. Subaru Trezia -tila-autoa, joka on Toyota Verso-S:n läheinen serkku, valmistetaan Toyotan tehtailla Japanissa (Toyota omistaa 16 % Subarusta). Millainen tuote Trezia on?

Japanilaisilla tehtailla ei tunnetusti ole tällä hetkellä helppoa. Subaru Trezia -tila-autoa, joka on Toyota Verso-S:n läheinen serkku, valmistetaan Toyotan tehtailla Japanissa (Toyota omistaa 16 % Subarusta). Millainen tuote Trezia on?

Ensimmäiset Treziat ovat jo saapuneet Eurooppaan, ja auto tuntuu laadukkaalta. Sisätiloissa aistii huomattavan istumakorkeuden ja hyvän näkyvyyden ulos. Myös pitkille matkustajille jää riittävästi päätilaa. Kojelaudan katkaisimet ja mittarit on sijoiteltu järkevästi.

Trezian moottorit ja vaihteistot tulevat nekin Toyotalta, mikä ei aina ole välttämättä eduksi. 1,33 litran bensiinimoottori (99 hv) sekä 1,4 litran diesel (90 hv) toimivat kyllä mukavasti käsivaihteisina, mutta sen sijaan Multimode-automaattivaihteisto (automatisoitu käsivaihteisto) ei palvele miellyttävästi, vaan hakee jatkuvasti eri vaihteiden välillä.

Lisäksi vaihtotapahtumat kestävät pitkään ja aiheuttavat matkustajille pään nyökkimistä aivan kuin ensimmäisen polven Smart Fortwon tapauksessa. Bensiinimoottori on luonteeltaan rauhallinen, mutta keskikuluttaa vastaavasti vähäiset 5,5 l/100 km ja toimii kuudennen vaihteen ansiosta kohtuullisin kierroksin myös moottoritiellä. Moottorimelu nousee vasta kuormitustilanteessa.

Diesel kuluttaa vieläkin vähemmän, ainoastaan 4,3 l/100 km. Treziaan ei Saksassa ole kustannussyistä tulossa Start/Stop -järjestelmää. Jousitukseltaan Trezia tuntuu matkamukavalta, joka toisaalta aikaansaa voimakasta kallistelua mutkissa. Ohjaus toimii tarkasti ja ainakin Saksassa ESC seuraa vakiovarusteena.

Auto Bild