Subaru: Uuden sukupolven turvallisuustekniikat testausvaiheeseen

Subaru on saanut Japanin Hokkaidon saarella Bifukassa sijaitsevan testiratakeskuksen laajennustyöt päätökseen. Uusilla tie- ja rata-osuuksilla Subarun käynnistää jo ensi kuussa muun muassa vuonna 2020 esiteltävän automaattisen kaistanvaihtojärjestelmän testaamisen.

Subarun Bifukan testiratakeskuksen laajennustyöt Hokkaidon saarella Japanissa on saatu päätökseen. 25 miljoonaa euroa maksaneella laajennusosalla Subaru käynnistää jo marraskuussa uusien kuljettajaa avustavien tekniikoiden, kuten seuraavan sukupolven EyeSight-järjestelmän, testaamisen ja simuloinnin käytännön liikennetilanteissa.

Nopeuttaakseen uusien tekniikoiden käyttöönottoa, rata-alueen laajennustöissä 4,2 km mittaiselle nopean ajon radalle rakennettiin muun muassa loivia, moottoriteiltä tuttuja nopeita kaarteita, lisättiin ajokaistoja, rakennettiin uusi nelikaistainen tie ja asfalttiteiden rinnalle myös uusi betonitieosuus.

Maantieradalle rakennettiin kaksikaistainen kohtaavan liikenteen tieosuus, lisättiin risteysalueita suojateineen ja kääntymiskaistoineen sekä liikenneympyrä. Myös rata-alueen hallintotilat remontoitiin.

Subarun suunnitelmissa on esitellä autoissaan vuonna 2020 automaattinen kaistanvaihtojärjestelmä, jonka toiminta perustuu digitaaliseen karttaan, GPS -järjestelmään, tutkaan ja EyeSight -järjestelmän stereokameroihin. Uusitulla testirata-alueella Subaru aloittaa myös seuraavan sukupolven EyeSight -järjestelmän testaamisen, jossa järjestelmä huomioi ajoneuvojen, polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkeet myös risteysalueella.

Subaru esitteli jo tänä vuonna Japanissa Subarun Levorg -malliin vakiovarusteena toimitettavan Touring Assist -järjestelmän, joka on ensimmäinen merkittävä tekninen askel kohti itseohjautuvaa autoa.

Subarun Bifukan testiratakeskus aloitti toimintansa vuonna 1995. Ensimmäisessä vaiheessa rata-alueelle valmistui Subarun talviajo-ominaisuuksia kehittävät ajoradat, joiden jälkeen alueelle rakennettiin nopean ajon ratakokonaisuus sekä autonkäsittelyyn suunnitellut ratakokonaisuudet. Rata-alueen kokonaispinta-ala on 361 hehtaaria.

Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.