Subaru uudistunut Outback tuli Suomeen

SUV-luokan nelivetoinen pioneeri Subaru Outback uudistui etuilmeen osalta ja sai lisää turvavarusteita.

Subaru Outback
Viereisellä kaistalla ajavasta ajoneuvosta varoittava huomiovalo on siirretty peilin yläreunasta peilinkotelon sisäreunaan. Oikeassa ulkopeilissä on nyt kamera, ja toinen uusi kamera on maskissa.

Vuonna 2015 Suomessa esiteltyyn viidennen sukupolven Outbackiin tehdyt muutokset kohdistuivat auton ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Outback eroaa ulkoisesti edeltäjästään keulan osalta. Kuusikulmainen jäähdyttimen säleikkö, ajovalot, etupuskuri ja sivupeilit edustavat uutta suunnittelua. Etusäleikön keskelle on asennettu Subaru-logon alapuolelle eteen kuvaava kamera. Toinen kahdesta uudesta kamerasta on apukuljettajan puoleisessa sivupeilissä.

Uudistettujen led-ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa kauko- ja lähivaloyksikön ja huomiovalokokonaisuuden. Kauko- ja lähivalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaan.

Yksi bensiinibokseri ja CVT-vaihteisto

Subaru Outback
Outback on edeltäjäänsä viisi millimetriä pidempi, mutta auton leveys, korkeus ja akseliväli ovat pysyneet muuttumattomina.

Facelift ei vaikuta Outbackin mittoihin. Ohjaamon ergonomiaa ja materiaalien laatua on sen sijaan parannettu. Tärkeimmät käyttökytkimet on asennettu leveään kojelautaan niin, että kuljettajan ja etumatkustajan on helppo käyttää niitä.

Keskikonsolin 8-tuumainen näyttöpaneeli on uusittu, ja sen liitettävyyttä eri älypuhelinsovellusten kanssa on kehitetty edelleen. Ison näytön kautta voidaan seurata myös yhä kattavammin auton keskeisiä toimintoja ja ajonaikaisia tietoja. Näyttö palvelee myös vakiona olevaa nelikamerajärjestelmää, jota ohjataan keskikonsolissa olevasta kytkimestä.

Outbackissa on vakiovarusteena myös stereokameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä, joka ennakoi liikennetilanteita, ehkäisee törmäyksiä ja peräänajoja, sekä erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. EyeSightin ansiosta Outbackissa on myös aktiivinen kaistavahti.

Subaru tarjoaa dieselmoottorin nykyään enää vain Foresteriin. Outbackin ainoa moottorivaihtoehto on monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen 2,5 litran vapaastihengittävä bokserimoottori, jonka huipputeho on 175 hevosvoimaa.

Moottorin jatkeena on portaaton CVT-vaihteisto, jossa on nyt entisen kuuden virtuaaliportaan sijaan seitsemän porrasta. Outbackissa on aina jatkuvatoiminen symmetrinen AWD-neliveto.

Uuden Outbackin hinnat alkavat 2.5i Activen 41 393 eurosta. Tarjolla on myös varustetasot Ridge (43 667 euroa) ja Summit (49 341 euroa).

Subaru Outback
Uutta suunnittelua edustaa halkaisijaltaan viisi milliä kapeampi ohjauspyörä käyttökytkimineen. Myös kojelaudan kiiltävän musta värimaailma on uusi.