Suomalainen Jaguar D-Type huutokaupattiin 4,6 miljoonalla

Suomalaisen rata-ajaja Curt Lincolnin uutena hankkima 1955 Jaguar D-Type myytiin elokuussa RM Auctions'in huutokaupassa huikeaan 4 640 000 euron hintaan.

RM Auctions'in Montereyn huutokaupassa Kaliforniassa oli elokuussa mukana alustanumerolla XKD 530, suomalaisia erityisesti kiinnostava kohde.

Alustanumero XKD 530 on nimittäin 1955 Jaguar D-type, joka toimitettiin uutena Suomeen. Yksi Suomen kuuluisimmista kilpa-ajajista, Curt Lincoln, ajoi sillä jäärataa.

Jaguar D-Typen 3,8-litraisessa rivikutosessa on tehoa noin 300 hv. Kahdella yläpuolisella nokka-akselilla toteutetussa moottorissa on kolme Weber 45DCO3 -kaasutinta.

D-Typessä on myös neliportainen manuaalilaatikko ja nelipyörälevyjarrut. Auton entisöi vuonna 2003 tunnettu D-Type -asiantuntija ja yksilö on esiintynyt Jaguar Monthly -lehdessä viisiosaisessa artikkelisarjassa.

Yksilön historia on poikkeuksellisen hyvin tiedossa.

Alustanumero XKD 530:n tarina hakee värikkyydessään vertaa. British Racing Green -vihreä yksilö oli yksi viidestä kymmenestä neljästä yksityishenkilöille rakennetusta D-Typesta.

Sen toimitti Suomeen Jaguar-maahantuoja S.M.K. (Suomen Maanviljelijäin Kauppa) huhtikuussa 1956 tennispelaajalle ja midget- sekä Jaguar C-Type -kilpa-ajaja Curt Lincolnille Helsinkiin.

Tehtaan papereiden mukaan Lincoln halusi välttyä korkeilta tulleilta, ja niinpä hän evästi Coventryn tehdasta tekemään uudesta autosta ikään kuin käytetyn näköisen.

Jaguarin tehdas jopa hioi polkimet käytetyn näköisiksi, vaihtoi ohjauspyörän käytettyyn ja viritti matkamittariin jonkin tuulesta temmatun lukeman!

Lincoln ajoi D-Typellä pääasiassa Eläintarhanajoissa, mutta myös mm. jääradalla talvella 1957 Scuderia Askolinin lipun alla nastarenkain.

Tämän jälkeen XKD 530:llä kilpailivat muut Askolinin kuljettajat, Lincolnin keskittyessä muihin kilpureihinsa.

Linja-autoihin keskittynyt Wiiman koritehdas rakensi 1958 Jaguariin täyslevyisen tuulilasin, uuden oven ja "selkäevän".

Vuonna 1959 Jaguar toimitettiin tehtaalle muutoksia ja kunnostusta varten. Siihen mm. asennettiin tehokkaammat Weber 45 -kaasuttimet ja samalla vaihdelaatikko sekä levyjarrut kunnostettiin. Jääratakisat olivat vaatineet veronsa.

Vuonna 1960 Lincoln myi XKD 530:n lehtikustantaja Olli Lyytikäiselle, joka kilpaili autolla yleensä ralliajaja Timo Mäkisen kanssa.

Seuraavana vuonna Heimo Hietarinta sijoittui ykköseksi Formula Libre -luokassa Leningradin GP:ssä 27. elokuuta 1961.

Vuonna 1966 jääradat olivat historiaa ja XKD 530 myytiin brittikeräilijä Nigel Mooresille, joka teki autoon osaltaan laajoja muutostöitä.

XKD 530 oli mukana myös Christie's-huutokaupassa vuonna 2002, jolloin sen hinta-arvio oli vain murto-osa nykyisestä.