Suomen E10-ongelmat kasvavat: Vaurioittaako bensiini moottoria?

Ongelmat E10-bensiinin ympärillä jatkuvat. Yle uutisoi eilen, että E10 saattaakin olla moottoreille huomattavasti haitallisempaa kuin tähän saakka on luultu. Saksalaiset autonvalmistajat BMW ja Mercedes Benziä valmistava Daimler ryhtyvät yhdessä tutkimaan polttoaineeseen liittyviä uusia väitteitä.

BMW:n mekaniikkakehityksen johtaja sanoi sunnuntain Welt am Sonntag –lehden haastattelussa, että bensiinin etanolipitoisuuden noustessa päätyy moottoriin enemmän vettä. Vesi kondensoituu palokaasuista ja joutuu moottoriöljyn sekaan.

Brünerin mukaan tämä johtaa moottoriöljyn ohentumiseen ja ennenaikaiseen vanhentumiseen. Näin E10:n käyttö saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen. Kuluneen moottorin korjaaminen tarkoittaisi autonomistajille tuhansien eurojen lisäkustannuksia.

E10-bensiiniä käyttävissä maissa saattaa seurauksena olla, että ainakin BMW-autojen öljynvaihtoväliä on lyhennettävä. Tämä johtaa luonnollisesti lisäkuluihin, jotka näkyvät autoilijoiden kukkarossa.

Asiantuntijat neuvovat seuraamaan öljytikkua useammin. Mikäli öljymäärä näyttää öljytikussa lisääntyvän, on se merkki öljyn ohentumisesta.

BMW–johtajan E10 väite on autoteollisuuden ensimmäinen raskaan sarjan ulostulo Saksassa. Nyt Mercedeksen emoyhtiö Daimler ja BMW lähtevät yhteistyöhön testisarjalla, jolla autojätit haluavat selvittää polttoaineen vaikutuksia.

Suomessa laajoihin testauksiin ei vielä ole ryhdytty, vaikka E10 on jo laajalti käytössä.

Teksti: H. Kuurio

Kuva: Auto Bild Suomi

Kuva: