Super-läpimurto: Suomi vahvasti mukana vetytankkausasemissa!

Kemianteollisuuden pioneeriyritys Oy Woikoski Ab julkistaa tänään toimittavansa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman Ruotsin Göteborgiin. Uusi vetytankkausasema on osa Euroopan rakennettavaa TEN-T-verkostoa, jonka on määrä kattaa muun muassa Saksassa 400 vetytankkausasemaa vuoteen 2020 mennessä.

Uusi vetytankkausasema on osa Euroopan rakennettavaa TEN-T-verkostoa, jonka on määrä kattaa muun muassa Saksassa 400 vetytankkausasemaa vuoteen 2020 mennessä.

Kemianteollisuuden pioneeriyritys Oy Woikoski Ab julkistaa tänään toimittavansa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman Ruotsin Göteborgiin. Uusi vetytankkausasema on osa Euroopan rakennettavaa TEN-T-verkostoa, jonka on määrä kattaa muun muassa Saksassa 400 vetytankkausasemaa vuoteen 2020 mennessä.

- "Olemme ylpeitä, että saamme olla mukana rakentamassa puhtaalle ja rajattomalle energialle perustuvaa liikennepolttoaineverkostoa Eurooppaan. Göteborgiin tuleva, ensimmäinen Suomen rajojen ulkopuolelle sijoittuva vetytankkausasemamme on oivallinen päänavaus teknologiaviennillemme. Samalla se on osoitus suomalaisen teknologiaosaamisen kilpailukyvystä," Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön toukokuussa 2015 julkaisemassa selvityksessä todetaan, että Suomessa tuotetaan liikennepolttoaineeksi sopivaa vetyä noin 2 000 000 kiloa vuodessa. Tällä määrällä voidaan kattaa 10 000 henkilöauton tai 830 linja-auton polttoainetarve. Vetytuotantoa voidaan helposti lisätä kasvattamalla elektrolyysikapasiteettia. Elektrolyysissä vedestä tuotetaan sähkön avulla vetyä, joten energian raaka-ainetta on rajattomasti saatavilla.

Woikoski on tuottanut vetyä yli sadan vuoden ajan, ja sen marraskuussa 2014 avaama Kokkolan elektrolyysilaitos on Euroopan suurin tätä teknologiaa käyttävä vedyntuotantolaitos.

Liikenne- ja viestintäministeriön raportti toteaa, että vety on sähkön rinnalla ainoa energialähde, joka mahdollistaa täysin hiilidioksidivapaan liikkumisen edellyttäen, että vedyn tuottamiseen ei ole käytetty fossiilista energiaa. Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy teollisuuden sivuvirtana.

"Woikoski on toimialansa johtava cleantech-yritys. Samalla kun tunnistamme vahvat suomalaiset juuremme, kansainvälistymme hyvää vauhtia," Korjala sanoo.

Vetyä käyttävä polttokennoauto kulkee noin 600 kilometriä kolme minuuttia kestävällä tankkauksella, jossa autoon tankataan viisi kiloa vetyä. Vety maksaa tällä hetkellä kymmenen euroa kilolta eli polttoainekustannus on kymmenen euroa sataa kilometriä kohden. Modernissa Woikosken tankkausasemassa käytetään sekä 350 että 700 barin tankkauspainetta.