Superauto 2013 Viper SRT-10 on kyykyttävä Kyy

Internetissä on pyörinyt ennakkokuvia tulevasta Viper SRT -mallista jo ennen auton virallista julkistamista New Yorkin autonäyttelyssä 2012. Täysin uusi Viper SRT tulee olemaan keulaltaan täysin uuden näköinen, minkä lisäksi takaosaa on lievästi muuteltu.

Internetissä on pyörinyt ennakkokuvia tulevasta Viper SRT -mallista jo ennen auton virallista julkistamista New Yorkin autonäyttelyssä 2012. Täysin uusi Viper SRT tulee olemaan keulaltaan täysin uuden näköinen, minkä lisäksi takaosaa on lievästi muuteltu.

Auto tulee valitettavasti myyntiin vain Pohjois-Amerikassa, vaikka sille taannoin saatiin Dodge-kampanjan avulla lentävä lähtö myös Euroopassa.

Perinteisen, pitkän keulan alla mylvii edelleenkehitetty versio V10-moottorista. Vaikka moottorista ei – kröhöm – ole aiemminkaan puuttunut sen enempää tehoa kuin ennen kaikkea vääntöäkään, siihen sovelletaan tytäryhtiö Fiatin MultiAir-järjestelmää – muuttuvaa imuventtiilien ajoitusta.

Dodge-pomo Reid Biglandin mukaan tästä 2013-mallisesta Viperista tulee ensimmäinen Kyy, jossa on elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä.

Muistaako joku vielä, miten Dodge Viperin markkinoille tullessa mallisn kantavaksi periaatteeksi asetettiin muun muassa se, ettei siihen tulee mitään elektronisia apuja, sähköikkunoita – tai edes ohjaustehostinta. Myös alusta luotiin radalle, eikä se todellakaan ollut edes tarkoitettu mukavaksi.

Tämän olisi kuvitellut aiheutavan riemunkiljahduksia eurooppalaisten autotoimittajien keskuudessa, mutta toisin kävi. Nämä valittivat pian, että on muka "liian raskas käännellä, ja jousituskin on liian epämukava"...

Ilmeisesti 2013-malleista jätetään myös Dodgen nimi pois, jolloin mallinimeksi tulee pelkkä Viper SRT. Näin Dodge seurailee Corvetten nimityyliä.

 

Auto Bild