Superauto kovimpien kaartiin – mikä se on?

Amerikkalainen superautouutuus Rezvani Beast on saatavilla kahtena versiona. Molemmille on ominaista kiihtyvyys sataan noin kolmessa sekunnissa.

Rezvani on kalifornialainen superautovalmistaja, jonka perusti nuorukainen Fardees Rezvani. Pojasta piti tulla isänsä tavoin F4 Phantom -hävittäjälentäjä, joka saattaisi viitata Persian shaahin ilmavoimiin.

Lentäjää pojasta ei tullut, mutta sen sijaan hän päätti ryhtyä valmistamaan omia superautoja.

Suunnitteluapua projektissa antanut Samir Sadikhov on luonut muun muassa Ferrari Xezrin sekä Aston Martin DBC -muotoilututkielman.

Ariel Atom -superautoon perustuva Beast esiteltiin vastikään. Moottorina ei ole odotettua V8- tai V12-tekniikkaa, vaan nelisylinterinen kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori.

Rezvani Beast 300 -version kaksilitraisesta nelikosta saadaan mekaanisen ahtimen avulla maksimitehoa 315 hv/8400 r/min.

Vastaavasti Beast 500 tarjoaa 2,4-litraisesta nelikostaan 500 hv/6300 r/min. Rezvani Beast 500:ssa on joko mekaaninen M62-ahdin tai pari Garrett GTX -turboa.

Lisäksi 500-muunnoksessa on Carillon taotut kiertokanget, ARP:n kiertokangen pultit sekä vahvistettu kytkin ja kevennetty vauhtipyörä.

"Kesympi" painos varmistaa vääntöä 324 Nm, kun taas rajumpi muunnos takaa 578 Nm. Siltikin nollasta sataan asettuu molemmilla kolmen sekunnin pintaan.

Sekunnin sadasosien hiominen on noin kovalla suorituskykytasolla kaikkea muuta kuin helppoa, mutta suorituskykyyn vaikuttavista osatekijöistä yhtenä on hiilikuitu-komposiittikoripaneelien hyödyntäminen.

Vaihteistona molemmissa Beasteissä käytetään kuusiportaista, tiheävälitteistä manuaalivaihteistoa. Takavetoisissa on myös tasauspyörästön lukko.

Hidastuksista vastaavat Alconin nelimäntäiset kilpatasoiset jarrut. Myös Alcon-jarrupalat on suunnattu ratakäyttöön.

Pyöränripustukset on tehty taotusta alumiinista ja iskunvaimentimina ovat kymmeneen tasoon säädettävät Bilsteinit.

Myös Beastien takuu kuulostaa vähintäänkin kiinnostavalta: yksi vuosi ilman kilometrirajoitusta.

Beast 300:n hinta alkaa 115 000 dollarista ja 500-malli starttaa 135 000 taalan tasolta.