Superautotehtaan ”esi-isässä” sovellettiin toisen maailmansodan saksalaisten panssarivaunujen osia!

Italialaisen superautotehtaan perustaja Ferruccio Lamborghini täytti 28. huhtikuuta 2016 tasan sata vuotta.

Lamborghini Miura on yksi merkin kauneimpia superautoja.

Tiesitkö, että superautovalmistaja Lamborghinin ensimmäinen tuote oli traktori, jonka valmistuksessa sovellettiin toisen maailmansodan aikaisten saksalaisten panssarivaunujen osia?

Tässä yhdeksän toisinaan kuultua ja Ferruccio Lamborghinin henkilöön ja yritykseen liittyvää väitettä ja selitystä faktaa tehtaan perustajan 100-vuotisjuhlien merkeissä:

 

9. Lamborghinilla ei ollut minkäänlaista riitaa Enzo Ferrarin kanssa: Väite siitä, että Ferruccio Lamborghini olisi luonut ensimmäisen urheiluautonsa vuonna 1963 vastavetona Enzo Ferrarin ylimieliselle käytökselle, pysyttelee itsepintaisesti puheissa. Kyseessä oli kuitenkin Lamborghinin itsensä liikkeelle laittama PR-temppu. Todellisuudessa Ferruccio Lamborghini ei ilmeisesti koskaan edes tavannut Enzoa. Tosiasiassa Lamborghini valmisti ensimmäisen urheiluautonsa saadakseen lisää näkyvyyttä traktoriensa valmistukseen. Lamborghini onnistui oikein vedoin hyödyntämään Ferrarin tunnettuutta – ja säästämään markkinointikuluissa.

8. Countach-mallin nimi oli vahinko: Pian sen jälkeen kun Lamborghini LP500 esiteltiin vuoden 1971 Genèven autonäyttelyssä, siltä puuttui edelleen sopiva mallinimi. Kun eräs tehtaan mekaanikoista näki kirkkaan keltaisen superauton, hänen kerrotaan huudahtaneen ”Countach!”Se tarkoittaa italian kielessä Piemonten murteella suunnilleen samaa kuin ”Pirulainen”.

Lamborghini 400 GT -mallia valmistettiin vain 23 kappaletta.

7. Lamborghini valmisti viiniä ja ilmastointilaitteita – sekä yhden helikopterin: ”Sekatyömies” Ferruccio Lamborghini valmisti toisen maailmansodan jälkeen lähinnä traktoreita, mutta erään Yhdysvaltoihin suuntautuneen matkansa jälkeen ohjelmistoon pompahtivat myös säteilylämmittimet ja ilmastointilaitteet. Lisäksi hän yritti ryhtyä valmistamaan helikoptereita, muttei saanut niihin vaadittavaa lisenssiä. 1960-luvulla Lamborghini valmisti jopa omaa viiniä.

6. Lamborghinin ensimmäisissä traktoreissa sovellettiin saksalaisten toisen maailmansodan aikaisten panssarivaunujen osia: Ferruccio Lamborghinin ensimmäisessä, 1948-mallisessa traktorissa käytettiin komponentteja, joita otettiin Italiaan sodan jälkeen jääneistä saksalaisista panssarivaunuista sekä liittoutuneiden käyttämistä sotilaskuorma-autoista. Traktorin nimi oli Carioche. Lamborghini valmisti aluksi myös Morrisin brittimoottoreita. Hän valmisti omia moottoreita vasta vuodesta 1952.

5. Katumaasturien edeltäjä Lamborghini LM002 oli suunnattu Yhdysvaltain armeijan käyttöön: Yhdysvaltain asevoimat kaipasivat vuonna 1977 perinteisen sota-Jeepin seuraajaa. Lamborghini yritti kilpaan suunnittelemalla Cheetah-prototyypin. Se ei menestynyt armeijan rankoissa testeissä. Ratkaisuksi tuli GM:n ”Humvee” eli Hummer. Lamborghini yritti vuonna 1981 tuoda markkinoille elämäntapamaasturinsa LM002:n, mutta idea ei ottanut tuulta. LM002 oli yksinkertaisesti liiaksi aikaansa edellä.

Lamborghini yritti ryhtyä valmistamaan helikoptereita, muttei saanut vaadittavaa valmistuslisenssiä.
Ferruccuo Lamborghini. Oikealla hänen tehtaansa valmistama traktori. Ensimmäisissä traktoreissa sovellettiin 1940-luvun lopulla saksalaisten toisen maailmansodan aikaisten, Italiaan jääneiden panssarivaunujen ja liittoutuneiden sinne jättämien sotilaskuorma-autojen osia.

4. Lamborghinin ensimmäinen urheiluauto oli Fiat: Ferruccio Lamborghini halusi osallistua autourheiluun. Hän osallistui Italiassa vuoden 1948 maineikkaaseen Mille Miglia -katukisaan. Hän rakensi kisaa varten 7,5-litraisen moottorin, jonka asennettiin Fiat Topolino Barchettaan. Lamborghinin mukaan auto saavutti 260 km/h huippunopeuden. Hän ei kuitenkaan pystynyt ajamaan autllaan täyttää matkaa (nimensä mukaisesti Mille Miglia eli käytännössä 1100 mailia). Hän joutui keskeyttämään jo 700 mailin jälkeen teknisen vian vuoksi. Sen jälkeen Ferruccio Lamborghini ei enää osallistunut autokilpailuihin.

3. Useimmat Lamborghinin superautomalleista on nimetty petoeläinten mukaan: Ferruccio Lamborghini oli horoskooppimerkiltään Härkä. Hän antoi Miura-mallille mallinimen käytyään härkätaistelussa.Vain kolme superautoa tekevät petoeläinten suhteen poikkeuksen:Countach, Silhouette ja Espada. Countachin siis keksi aiemmin mainittu tehtaan mekaanikko, Silhouette nimettiin ratasarjan mukaan ja Espada tarkoittaa toreadorin miekkaa.

Nopea maasturi Lamborghini LM002 oli aikaansa edellä, eikä sen vuoksi kohonnut menestykseen.

2. Lamborghinin kuuluisa testikuljettaja Valentino Balboni pääsi työhönsä vahingossa. Saadakseen 18-vuotiaan pois kaduilta maleksimasta kyläpappi vei Valentino Balbonin vuonna 1968 mukanaan käymään Sant'Agatassa, Lamborghinin verstaan kotikylässä. Balboni seisoi puoli päivää verstaan aidan takana, kunnes hänet päästettiin vierailulle. Viikkoa myöhemmin hän oli jo Lamborghinilla oppipoikana ja eteni menestyksekkääksi tehtaan testikuljettajaksi.

1. Grace Kelly esitteli erään Lamborghini-prototyypin: Gracia Patricia (Grace Kelly) avasi miehensä, Monacon ruhtinas Rainier’n kanssa vuoden 1967 Monacon GP:n ajaen Lamborghini Marzalilla. Bertonen piirtämässä autokaunottaressa oli kookkain lasipinnoin toteutetut lokinsiipiovet. Pian koko maailma kohisi tyylikkään näköisestä Marzalista, joka itse asiassa tarkoitettiin Genèven autonäyttelyn muotoilututkielmaksi. Marzal myytiin vuonna 2011 keräilijälle hintaan 1 512 000 euroa. Se on siten yksi kaikkien aikojen kalleimmista Lamborghineista.