Henkeä salpaava avo-BMW myytiin huippuhintaan: 2,1 miljoonalla eurolla!

RM Auction’sin huutokaupassa myytiin keväällä kaikkien aikojen arvokkain BMW 507 Series II Roadster. Auto on poikkeuksellisen hienossa kunnossa.

Koska BMW 507 Roadsterin hinnaksi tuli 1950-luvulla erittäin kalliit 11 000 dollaria, myynti rajautui vain varakkaimmille asiakkaille.

Niin kutsutusta Prayn kokoelmasta juontuneessa yksilössä on 155-hevosvoimainen ja iskutilavuudeltaan 3168-kuutioinen kevytmetallinen kansiventtiili-V8 varustettuna kahdella kaasuttimella ja neliportaisella manuaalilaatikolla.

BMW 507 Roadsterissa on erillinen etujousitus päällekkäisin kolmiotukivarsin ja vääntösauvoin. Jäykässä taka-akselistossa on vääntösauvat. Nestejarruissa ovat edessä levyjarrut ja takana on rummut.

Amelia Islandilla Yhdysvalloissa järjestetyssä huutokaupassa lopulliseksi myyntihinnaksi osui huikeat 2 420 000 dollaria eli noin 2 170 000 euroa. Auton kantaa korinumeroa 1155 ja sen moottorinumero on 40024. Alustanumeron 70156 omaavalla yksilöllä on uudesta pitäen, vuodesta 1972 ollut vain kaksi aiempaa omistajaa ja sen alkuperäisyys on BMW Classicin tarkastama.

BMW 507 -yksilössä on ollut uudesta pitäen tehdasasenteiset, kysytyt Rudge-vanteet, Becker Mexico -radio sekä tehtaan hardtop-kovakatto. Auto on poikkeuksellisen upeassa kunnossa.
Becker Mexico -radio edustaa aikansa huippulaatua.

Yhdysvaltain suurimman BMW-piirimyyntipisteen omistanut Max Hoffman usutti 1950-luvulla BMW:n valmistamaan roadsterin, joka olisi hinnaltaan hieman edullisempi kuin Mercedes-Benz 300 SL. Näin siksi, että hän voisi myydä 507-mallia varakkaille amerikkalaisostajille.

Hoffmanin toive toteutui, Kreivi Albrecht von Goertz suunnitteli pyöreälinjaisen, hain kiduksia muistuttavin ilmanpoistoaukoin varustetun BMW 507 Roadsterin, joka rakennettiin käsityönä V8-moottorin ympärille.

Koska hinnaksi tuli siihen aikaan erittäin kalliit 11 000 dollaria, myynti rajautui vain varakkaimmille asiakkaille. Siksi BMW 507 Series II Roadsteria valmistettiin kahden ja puolen vuoden aikana ainoastaan 251 kappaletta.

Myöhempi omistaja, herra Pray lukeutui BMW 507 -mallin vankkoihin ihailijoihin. Yksilöä tarjottiin myyntiin samoihin aikoihin kuin hän aloitteli omaa piirimyyntitoimintaansa, Häntä innosti myös naapurina asunut lentäjä Al Mitchell, jolla oli niin ikään BMW 507 Roadster.

Kaunista BMW 507 Series II Roadsteria valmistettiin kahden ja puolen vuoden aikana ainoastaan 251 kappaletta.

 

Tätä BMW 507 -yksilöä ei ole rasitettu ylettömin ajokilometrein.
Yksilöstä purettiin vuonna 1997 kaikki pisteosat, jotka kunnostettiin ja asennettiin paikoilleen. Vuonna 2006 kori hiottiin ja kaikki pikkukolhut ja naarmut korjattiin.
BMW 507 Roadsterin kojelaudassa ja istuimissa on aito 1950-luvun tunnelma.
Friedland ajoi tällä BMW 507 -yksilöllä muun muassa SCCA:n Koillis-Ohion paikalliskisoissa Mid-Ohio -radalla elokuussa 1962, mutta hän osallistui myös Hillclimb- eli mäkikisoihin.
Valmistuslaatta kertoo, että yksilö valmistui BMW:n tehtaalla Münchenissä vuonna 1958.


Saatuaan toimeksiannon Prayltä, Mitchell paikansi yksilön Pennsylvaniasta, jossa se oli edelleen alkuperäisellä omistajallaan, Alan Friedlandilla, joka osallistui siihen aikaan innokkaasti Sports Car Club of American ratakisoihin McKee-Fordilla, Elva Mk VIII:lla sekä tällä 507:llä.

Auton mukana tuli varaosia, kuten mäkikisoihin tarkoitettuja vaihteistorattaita. Friedlandin kisakiinnostus ei siis rajoittunut yksinomaan mutkaradoille!

Pray osti Friedlandin auton 17. elokuuta 1972 ja piti auton sittemmin itsellään, ilman myyntiaikeita.

Sisustus uusittiin 1980-luvulla: istuimet, kaikki paneelit ja kojelauta verhoiltiin uudelleen punaisella Connolly-nahalla. BMW 507 sai samalla uuden Wilton-kokolattiamaton ja puupaneelit joko uusittiin tai korjattiin, tapauskohtaisesti.

Yksilöstä purettiin vuonna 1997 kaikki pisteosat, jotka kunnostettiin ja asennettiin paikoilleen. Vuonna 2006 kori hiottiin ja kaikki pikkukolhut ja naarmut korjattiin. BMW 507 on edelleen niin hyvässä kuosissa, että se näyttää todellakin siltä kuin sen vasta 17 563 ajokilometriä edellyttävät.