Superyllätys kiinalaismerkiltä: Moottori ilman nokka-akseleita ja väännönkasvu 47 %!

Kiinalaismerkki Qoros esitteli Pekingin autonäyttelyssä tutkielman nimeltä Qamfree 3. Sen moottorissa on uudenlaista tekniikkaa – jakohihnaa ei ole!

Nyt riittää jakohihnojen ja -ketjujen operointi: Koenigsegg-superautoyhtiön omistaja, ruotsalainen Christian von Koenigsegg sekä Freevalve-niminen yhtiö ovat työskennelleet 17 vuoden ajan ilman-nokka-akseleita toimivan moottorin parissa.

Nyt ruotsalaiskehittäjä astuu parrasvaloihin kiinalaisyhtiö Qorosin kanssa. Pekingin autonäyttelyssä esiteltiin tutkielma Qamfree 3, jossa uutta moottotiteknologiaa sovelletaan ensimmäistä kertaa julkisuudessa.

Yhteistyökumppanina on siis kiinalainen Qoros, joka haluaa nousta asemiin haastavilla Kiinan kotimarkkinoilla teknisenä osaajana. Siksi merkki ei satsaa sähköautotekniikkaan, vaan kehittelee perinteistä polttomoottoria edelleen.

Qamfree-järjestelmässä perinteinen venttiilikoneisto nokka-akseleineen korvataan sähköhydraulisella järjestelmällä, joka käyttää venttiilejä itsenäisesti. Näin ei tarvita läppäventtiilejä eikä jakohihnaa ja uusi järjestelmä toimii lisäksi tavanomaisen polttoaineen suihkutusjärjestelmän kanssa niin hyvin, ettei ole tarvetta kalliiseen suorasuihkutusjärjestelmään. Myöskään esikatalysaattoria ei tarvita.
Tulokset puhuvat puolestaan: Qorosin 1,6-litraisen turbonelikon pohjalta rakennetun moottorin vääntömomentti kasvoi hurjat 47 prosenttia tasolle 330 Nm ja suurin teho nousi 45 prosenttia lukemaan 231 hevosvoimaa!

Sellaisin eväin kompaktista Qoros 3:sta on luvassa todellinen urheiluauto. Samalla keskikulutuksen väitetään pudonneen 15 prosentilla sekä päästöjen parempien kylmäkäynnistysominaisuuksien ansiosta 30 prosentilla.

Uusi Qoros-moottori on lähtökohtaansa 50 mm matalampi.

"Ensimmäistä kertaa saadaan tehokkaammasta moottorista pienempi ja kevyempi”, toteaa Qorosin moottorien kehittäjä Klaus Schmidt, joka työskenteli 25 vuoden ajan BMW:n suorassa alaisuudessa olevassa M GmbH:ssa.

Jens Meiners