Suzuki Ignis: Suomen edullisin nelivetoinen katumaasturi myytävänä vain verkossa

Nelivetoisessa Suzuki Ignis -katumaasturissa on maavaraa 180 mm. Korin ylitykset ovat erittäin lyhyet ja vakiovarusteista löytyy muun muassa alamäkihidastin.

Uuden Ignisin muotoiluun otettiin piirteitä Suzukin historiasta, ensimmäisestä Cervo-mallista, joka nousi legendan asemaan. Pieni japanilaisen kei-luokan auto esiteltiin vuonna 1976 ja se oli myynnissä vuoteen 1982.

Suzuki on maailman yhdeksänneksi suurin autonvalmistaja. Viime vuonna Suzukeita myytiin yhteensä yli kolme miljoonaa kappaletta ja Suomessa Suzuki Vitara nousi eniten myydyksi nelivetoiseksi katumaasturiksi.

Nyt Suzuki tuo myyntiin Ignisin. Malli esiteltiin eurooppalaisille viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä, mutta sitä ei otettu heti Suomen tuontiohjelmaan. Uutuus löysi oitis ostajakuntansa, sillä tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä niitä rekisteröitiin Euroopassa yli 15 000 kappaletta. 

Kompakti paketti

Kei-luokan tapaan huomiota herättävä muotoilu yhdistyy Ignisissä käytännöllisyyteen. Pieniin korin ulkomittoihin on taiottu uskomattoman suuret sisä- ja tavaratilat. Suunnittelun punaisena lankana on ollut minimalistinen ja toimiva kauneus.

Suzuki Ignis on vain 3,7 metriä pitkä, mutta akseliväliä on 2,435 metriä eli pyörät on sijoitettu aivan korin kulmiin. Leveyttä on 1,69 metriä ja korkeutta 1,595 metriä, joiden ansiosta matkustajille on saatu hyvät tilat niin etu- kuin takaistuimille.

Mukavuutta lisää takaistuimen 165 mm pituussäätö, jolla tiloja voi jakaa tilanteen mukaan matkustajien ja tavaroiden kesken. Tavaratilan koko on VDA-normin mukaan 204 litraa, mutta se on laajennettavissa tarpeen vaatiessa yli kuutiometrin kokoiseksi.

Koska Ignisissä istutaan varsin korkealla, on autoon istuutuminen ja sieltä poistuminen tavallista helpompaa. Hyvä ja ryhdikäs ajoasento yhdessä suurten ikkunoiden kanssa parantaa näkyvyyttä ja auton kulmien arvioimista, mikä lisää omalta osaltaan turvallisuutta.

Ketteryyttä

Ignisin täysin uusi perusrakenne noudattaa Suzukin filosofiaa, missä pyritään parempaan taloudellisuuteen pudottamalla painoa. Runsaalla suurlujuusteräksen käytöllä rakenne on erittäin kevyt, mutta samalla jäykkä. Tällä on suuri positiivinen vaikutus sekä Ignisin ajo-ominaisuuksiin että turvallisuuteen.

Vahva rakenne auttaa tekemään Igniksestä myös mukavan, kun melutaso on alhainen, eikä rakenteissa esiinny ylimääräisiä värinöitä tai ääniä. Äänieristys on erittäin tarkkaan harkittu, sillä autosta haluttiin hiljainen lisäämättä ylimääräistä painoa.

Suomeen tuotavaksi on valittu Ignis 1,2 Dualjet 4WD GL 5MT, joka on maamme edullisin nelivetoinen katumaasturi. Liikkumista hankalissakin paikoissa helpottavat auton kokoon nähden suuret kevytmetallivanteille asennetut 175/60 R 16 -renkaat. Maavaraa on peräti 180 mm eli enemmän kuin monessa paljon suuremmassa katumaasturissa.

Hyvissä olosuhteissa järjestelmä käyttää vain etuvetoa, millä vähennetään polttoaineenkulutusta. Mikäli etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa, viskokytkin siirtää välittömästi voimaa myös takapyörille.

Grip Control -järjestelmä jakaa liukkaalla kelillä voimaa sille tai niille pyörille, joilla on pitoa. Ajamista vaikeissa paikoissa helpottavat vielä mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Lisäksi näppäryys kuuluu Igniksen vahvuuksiin, sillä kääntöympyrän halkaisija on vain 9,4 metriä.

Suzuki Ignisin vapaasti hengittävä 1,2-litrainen moottori kehittää 66 kW (90 hv) ja 120 Nm. Voima riittää kevyeen kulkuun, sillä auton omamassa on vain 945 kiloa. Huippunopeudeksi Ignikselle luvataan 165 km/h ja kiihdytys 0-100 km/h onnistuu tehtaan mukaan 11,9 sekunnissa. Yhdistetty kulutus on nelivetoiselle autolle erittäin kohtuullinen viisi litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 114 g/km.

Hintaan nähden kattava varustelu

Suzuki Ignisin ostaja ei joudu auton pienistä ulkomitoista ja halvasta hinnasta huolimatta tinkimään sen enempää tiloista kuin varusteista. Tyylikkyyttä lisäävät 16” kevytmetallivanteiden lisäksi leveät suojalistoilla varustetut lokasuojat sekä mustat A- ja B-pilarit. Vakiot kattokaiteet auttavat tavaroiden kuljettamisessa.

Kuljettaja saa paljon tietoa, sillä Igniksessä on ajotietokone, joka kertoo ulkolämpötilan lisäksi mm. polttoaineenkulutuksen, sen riittävyyden ja keskinopeuden. Vaihtamistarpeen ilmaisin auttaa ajamaan taloudellisesti. Vakiona on myös Suzuki Smart Audio, jonka suurelta 7-tuumaiselta kosketusnäytöltä voi seurata peruutuskameran kuvaa tai käyttää yhteensopivan älypuhelimen sovelluksia. Varustukseen kuuluu myös Bluetooth ja kuljettaja voi hoitaa niin puhelut kuin äänentoiston säädöt ohjauspyörän kytkimillä.

Ensimmäiset uudet Suzuki Ignisit ovat saapuneet Suomeen ja auto maksaa 15 391 euroa. Suzuki Ignis on myynnissä vain verkossa: autoverkkokauppa.fi. Ignis on siis Suomen ainoa vain verkossa myytävä auto.