Suzuki Vitara uudistui tyylikkäämmäksi

Vitara saavuttaa 30 vuoden iän, joten Suzuki uudisti sen monipuolisesti. Jatkossa konepellin alla on aina taloudellinen Boosterjet-turbomoottori, ja lisäksi Vitaran turvavarustelu on hyvällä tasolla.

Suzuki Vitara
Vitaran ulkonäköä hiottiin keulan uudella ilmeellä. Kromattu etusäleikkö ja uudelleenmuotoiltu puskuri lisäävät Vitaran tyylikkyyttä.

Suzuki esitteli Vitaran vuonna 1988, jolloin se oli erittäin kompakti 3-ovinen pikkumaasturi. Vuosien mittaan autoon lisättiin takaovet, ja se myös kasvoi parin sukupolven myötä kookkaammaksi.

Nykyisen Suzuki Vitaran tuotanto alkoi japanilaismerkin Unkarin tehtaalla vuonna 2014. Uusi Vitara saavutti heti suuren suosion, ja se on ylivoimaisesti eniten myyty nelivetoinen kompakti katumaasturi Suomessa.

Suomeen vain nelivetoisena

Faceliftissä Vitaran ulkonäköä hiottiin keulan uudella ilmeellä ja led-takavaloilla. Edessä kromattu säleikkö ja uudelleenmuotoiltu puskuri lisäävät Vitaran tyylikkyyttä. Vanteissa on uutta tyyliä, ja auton värivalikoimaan on lisätty kaksi vaihtoehtoa.

Sisältä Vitara on entistä korkeatasoisempi, sillä materiaalit ovat aiempaa parempia. Kojelauta on nyt miellyttävästi pehmeäpintainen, ja tekniikka on uutta. Mittaristo ja kello ovat entistä helpompilukuisia, ja päämittareiden välissä on nyt värillinen ajotietokoneen näyttö.

Tärkeä parannus on siirtyminen kokonaan turbotekniikkaan bensiinimoottoreissa. Vitaran perusmoottorina ollut vapaastihengittävä 1,6-litrainen korvataan vähemmän kuluttavalla ja puhtaammalla 1,0-litraisella Boosterjet-turbomoottorilla. Sen suurin teho on 82 kW (112 hv) ja suurin vääntömomentti 170 Nm. Suurin teho putoaa aavistuksen, mutta toisaalta vääntömomentti kasvaa ja on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella.

Toisena moottorina jatkaa nykyisen Vitaran S-mallissa ollut 1,4-litrainen 103 kilowatin tehoinen Boosterjet-turbomoottori. Suomeen Vitaraa tuodaan vain nelivetoisena ja ostaja voi valita joko käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.

Paremmin varusteltu

Vitara on saanut kiitosta erittäin kattavasta varustelustaan, ja uudistuksen myötä mallin varustetasoa kohennetaan entisestään. Erityisesti huomiota on kiinnitetty turvavarusteluun, jossa Vitara nousee Suzukin mukaan luokkansa huipulle. Siinä on paljon varusteita, joita kilpailijoihin ei saa rahallakaan.

Uudistuneessa Vitarassa on vakiona mm. aktiivinen kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, ja sen törmäyksenestoavustimessa on nyt myös jalankulkijoiden tunnistusominaisuus.

Ensimmäiset uudistuneet Vitarat saapuvat Suomeen syys-lokakuussa, ja auton hinnat julkistetaan elokuun aikana.