Syksyn ja kevään lehdet putoavat laatikoihin sähköisesti

Toistaiseksi harvinaisuutena pysyneen täyssähkö-pakettiauton ensimmäinen vakavasti otettava versio tulee myyntiin Suomessa marras-joulukuun aikana. Mercedes-Benz Vito E-Cell –mallin myynti alkaa tämän vuoden lopulla. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Toistaiseksi harvinaisuutena pysyneen täyssähkö-pakettiauton ensimmäinen vakavasti otettava versio tulee myyntiin Suomessa marras-joulukuun aikana.

Mercedes-Benz Vito E-Cell –mallin myynti alkaa tämän vuoden lopulla. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Täysin tehdasvalmisteisen sähköpakettiauton toimintasäde on parhaimmillaan 130 kilometriä, ja kantavuus lähentelee 900 kiloa. Viton sähköversio on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva täysin sähkökäyttöinen pakettiauto. Autot valmistaa Mercedeksen tehdas Espanjassa samalla tuotantolinjalla muiden Vitojen kanssa. Ensimmäisten 2000 kappaleen sarjan valmistus on jo aloitettu.

Vito E-Cell vastaa lähes kaikissa suhteissa muita, 4- tai 6-sylinterisillä dieselmoottoreilla varustettuja Vito-malleja. Dieselmoottoristen autojen käyttökulut ovat kuitenkin – sähköenergian hinnasta riippuen – jopa 4–7 kertaa sähkökäyttöistä versiota korkeammat.

Vito E-Cellin akkujen kapasiteetti riittää hyvin erilaisiin jakeluliikenteen tehtäviin, joissa tavara-autoilla ajetaan tyypillisesti 50­–80 kilometriä päivässä. Tällaisia ovat esimerkiksi sanomalehtien, postin ja leipomotuotteiden jakeluun liittyvät ajot. Auton huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, mikä takaa akkujen mahdollisimman pitkän kestoiän ja auton toimivuuden nimenomaan kaupunkiolosuhteissa.

Sähkömoottorin jatkuva teho on 60 kW ja hetkellinen 70 kW, vääntö puolestaan 280 Nm. Koska koko vääntö on käytettävissä välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen, auto tarjoaa kaupunkiajoon saman tai jopa paremman kiihtyvyyden kuin perinteiset dieselmoottorit. Muista Vito-versioista poiketen E-Cell on etuvetoinen ja vaihteisto käytännössä portaaton. Malli perustuu Viton keskipitkään, akseliväliltään 3,2 metrin versioon.

Ajoneuvon hyötykuorma on samaa luokkaa kuin diesel-malleissa. Myös maavara sekä lähestymis-/jättökulmat ovat käytännössä samat kuin muissa Vitoissa.

Vito E-Cellin voimantuotto perustuu yksinomaan nykyaikaisiin litium-ioniakkuihin.

Akkujen 36 kWh:n kapasiteetista 32 kWh eli 90 prosenttia käytetään ajoneuvon liikuttamiseen. Käyttöjännite on 360 V ja sähkövirta 12 A. Lattian alle, normaalin polttoainetankin paikalle sijoitettu akusto koostuu 16 moduulista ja kaikkiaan 192 kennosta. Akut on törmäyssuojattu. Akut, sähkömoottori, muuntaja ja muut sähköjärjestelmän osat ovat vesijäähdytteisiä.

Vito E-Cellin akut voidaan ladata 380/400 V virralla täyteen alle kuudessa tunnissa. Akkujen lataustasosta riippuen aika voi olla huomattavasti lyhempikin. Toimintamatkan pidentämiseksi akut latautuvat lisäksi hiljennettäessä vauhtia ja moottorijarrutuksen aikana. Suomen myynnin aloituksen aikataulu tarkentuu myöhemmin.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio