Tähän merkkiin ei odotettu radikaaleja muutoksia

Aston Martin juhlistaa 100-vuotista toimintaansa julkistamalla radikaalin Aston Martin CC 100 Speedster -konseptiauton. Ainutkappale esiteltiin näyttävästi sopivassa toimintaympäristössä, Nürburgringin Nordschleifella.

Tällaista ei tule jatkossa vastaan edes Britanniassa. Aston Martin CC 100 jää ainutkappaleeksi.

Aston Martinin pääsuunittelija Miles Nurnberger selittää:

"Kuudessa kuukaudessa luomamme radikaalin urheiluautokonseptin ideana oli yksinkertaisesti heijastella Aston Martinin 100-vuotista taivalta ja antaa samalla viitteitä siitä, mihin suuntaan tulevaisuudessa ollaan menossa.”

Aston Martin CC 100 Concept muistuttaa huomattavan voimakkaasti vuoden 1959 legendaarista DBR1-ratakilpuria, jolla ajettiin Le Mansin 24 tunnin ajoissa. Juuri DBR1:llä merkki otti toistaiseksi ainoan voiton Le Mansissa.

Siksi onkin osuvaa, että CC 100 Concept muistuttaa menestyksekästä DBR1-kilpuria.
Aston Martin CC 100 on puhdasoppinen, kaksipaikkainen avoauto.

CC 100 Speedster Conceptin moottorina on 6,0-litrainen V12, jonka tehosta tai väännöstä Aston Martin ei kerro halaistua sanaa.

Vapaasti hengittävä samainen V12 lienee sama kuin Aston Martin DB9:ssä, jolloin teholukema olisi 517 hevosvoimaa ja maksimi vääntömomentti 620 Nm.

Kuusiportaisen sekventiaalilaatikon vaihdot suoritetaan ohjauspyörän siivekkeistä.

Aston Martin ei paljasta myöskään CC 100 Conceptin omamassaa. Erittäin alhaisesta painosta kielivät Speedster-rakenne ilman kattoa ja ovia sekä laajamittainen hiilikuidun käyttö.

Aston Martin CC 100 Concept kiihtyy 0–100 km/h noin neljässä sekunnissa ja sen huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 290 km/h tasolle.

Vaikka Aston Martin CC 100 Concept jää ainutkappaleeksi, johtaja Ulrich Bezin mukaan sen suunnittelussa käytettyjä elementtejä saatetaan hyödyntää tulevissa Aston Martin -tuotantomalleissa.